You are here

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Please add a search word

ΦΑΙΤΑΣ ΔΑΜΑΣΣΑΓΟΡΑ εἶναι μιὰ ἄλλη ἐνδιαφέρουσα περίπτωση. Τὸ ἐπίγραμμα γι' αὐτόν, τὸν πιὸ σοφὸ ἀπὸ τοὺς γιατρούς, βρέθηκε στὴν Παλαίπαφο χαραγμένο πάνω σὲ ξαναχρησιμοποιημένο γαλαζωπὸ μάρμαρο ποὺ φαίνεται νὰ ἀνῆκε στὴ βάση ἀγάλματος καὶ εἶναι φθαρμένο στὰ δύο πιὸ κρίσιμα σημεῖα του: ἐλαφρῶς στὸν στ. 2 μὲ τὸ ὄνομα τοῦ τιμώμενου ἰατροῦ καὶ περισσότερο στὸν στ. 3 μὲ τὸν τόπο καταγωγῆς του, γεγονὸς ποὺ ἔχει προκαλέσει πολλὰ προβλήματα στοὺς μελετητές. Κατὰ πᾶσαν πιθανότητα, ὅμως, πρόκειται γιὰ τὸν Τενέδιο ἰατρὸ Φαΐταν, ποὺ φαίνεται νὰ ἄσκησε τὸ λειτούργημά του καὶ στὴν Πάφο. Ἀξίζει νὰ σημειωθεῖ ἡ –ἑλκυστικὴ ἀλλ' ἀβέβαιη– κατακλεῖδα τοῦ Wilamowitz, ὅτι «Σὲ κάθε περίπτωση, ἕνας Ἀτρείδης πέθανε ὡς προσωπικὸς γιατρὸς ἑνὸς ἀπὸ τοὺς προκατόχους τοῦ Νικοκλῆ», τροποποιημένη ἴσως ὥστε νὰ συνδεθεῖ μὲ τὸν ἴδιο τὸν Νικοκλῆ, τὸν τελευταῖο τῶν Κινυραδῶν βασιλέων τῆς Πάφου· ἀλλὰ πιὸ πιθανὴ φαίνεται ἡ χρονολόγηση τῆς ἐπιγραφῆς στὰ τέλη τοῦ 4ου ἢ στὶς ἀρχὲς τοῦ 3ου αἰ. π.Χ., στὴν ταραγμένη περίοδο τῆς σύγκρουσης Δημήτριου καὶ Πτολεμαίου στὴν Κύπρο ἢ ἔστω στὴν ἀρχὴ τῆς Πτολεμαϊκῆς περιόδου, καὶ πιὸ εὔλογη ἡ σύγκριση μὲ τὶς πολλὲς ἀνάλογες περιπτώσεις μὴ Κυπρίων ποὺ ὑπηρετώντας στὴν Κύπρο πεθαίνουν καὶ θάπτονται στὸ νησί. Προβληματικὴ παραμένει ἡ ὑπόθεση ταύτισής του μὲ τὸν Φαείτα τοῦ Anonymi Londinensis, ποὺ ἀποδίδει τὶς ἀσθένειες εἴτε στὴν ἀποφορὰ τῶν μέσα μας ὑγρῶν εἴτε στὴν ἀφόδευση, καὶ τὸν Φαίτα τοῦ Ἀθήναιου, ποὺ μνημονεύεται γιὰ τὰ πλακουντοποιικὰ συγγράμματά του. Τοῦ Φαίτου αὐτοῦ ἡ περίπτωση μοιάζει νὰ ὁδηγεῖ –δειλὰ καὶ ἀβέβαια– σὲ ταύτισή του μὲ τὸν Τενέδιο ἰατρὸ Φαείταν τοῦ Anonymi Londinensis καὶ νὰ ἐνισχύει τὴν ὑπόθεση ταύτισης καὶ τῶν δύο μὲ τὸν Τενέδιο ἰατρὸ Φαΐταν τῆς Κυπριακῆς ἐπιγραφῆς1.

  1. Βλ. κατωτ. *40 Τ1, μὲ σχόλια.