You are here

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Please add a search word

Ὁ ΟΝΑΣΙΜΟΣ Ο ΚΥΠΡΙΟΣ1 ἢ Σπαρτιάτης –καὶ Ἀθηναῖοςἱστορικὸς καὶ σοφιστής, τῶν ἐπὶ Κωνσταντίνου γενομένων, κατὰ τὸν Σουίδα (σ.λ. Ὀνάσιμος), ἔγραψε Στάσεων διαιρέσεις, Τέχνην δικανικὴν πρὸς Ἀψίνην, Περὶ ἀντιρρητικῆς τέχνης, Προγυμνάσματα, Μελέτας, Ἐγκώμια, καὶ ἄλλα πλεῖστα (29 Τ1). Ἡ Κυπριακὴ καταγωγή του προτάσσεται ἀπὸ τὸν ἀρχαῖο λεξικογράφο. Πρόβλημα δημιουργεῖ τὸ ἢ Σπαρτιάτης (ὡς ἐπιδεκτικὸ διάφορων ἑρμηνειῶν, μὲ ἐπικρατέστερες ὑποθέσεις τὴ μαθητεία του –κοντὰ στὸν Ἀψίνην τὸν σοφιστήν, τοῦ ὁποίου καὶ νυμφεύεται τὴ θυγατέρα– στὴ Σπάρτη, κέντρο ἀνώτερων σπουδῶν τὴν ἐποχὴ αὐτή, ἢ διπλῆ –Κυπριακὴ καὶ Σπαρτιατικὴ– καταγωγή. Ἀντίθετα, τὸ Ὀνασίμου τοῦ σοφιστοῦ Ἀθηναίου (T2b, πβ. T2a) τοῦ ἴδιου λεξικογράφου (σ.λ. Ἀψίνης 4736, πβ. 4734) ὁδηγεῖ εὔλογα σὲ παραμονὴ καὶ διδασκαλία στὴν Ἀθήνα. Καὶ ὁ ἑξάκις μνημονευόμενος ἀπὸ τὸν Φλάβιο Βοπίσκο ὡς πηγή του γιὰ τὴ βιογραφία τοῦ Πρόβου Onesimus (F1-6) φαίνεται νὰ ταυτίζεται μαζί του (Ὀνάσιμος / Ὀνήσιμος, ἴσως καὶ Ὀνέσιμος), παρὰ τὶς ἀντιρρήσεις ποὺ ἔχουν κατὰ καιροὺς διατυπωθῆ· ἀποκτᾶ ἔτσι ἰδιαίτερη βαρύτητα τὸ ἱστορικὸς τοῦ Σουίδα (Τ1) καὶ φωτίζεται ἐν μέρει τὸ καὶ ἄλλα πλεῖστα τοῦ ἴδιου. Ὁ Ὀνάσιμος, ποὺ κλείνει τὴ χορεία τῶν ἀρχαίων Κυπρίων πεζογράφων σὲ τόσο ὄψιμη ἐποχή (ἐπὶ τῆς βασιλείας τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου ἡ ἀκμή του), μαρτυρεῖ μ' ἄλλους πολλοὺς ἀνὰ τοὺς αἰῶνες πὼς οἱ πνευματικοὶ ἄνθρωποι τοῦ μακρυνοῦ νησιοῦ τῆς Ἀφροδίτης κέρδιζαν τὴν καταξίωση καὶ τὴν ἀθανασία σὰν ἔφταναν στὰ ἑκάστοτε κέντρα τοῦ Ἑλληνισμοῦ, τὴν Ἀθήνα κυρίως, καὶ δημιουργοῦσαν ἐκεῖ.

  1. Βλ. κατωτ. 29 Τ1-F6 (σσ. 271-75 καὶ [σχόλ.:] 602-7, μὲ πλούσια βιβλιογραφία.