You are here

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Please add a search word

Στὸν κύκλο τῶν Κυπριακῶν μύθων κινεῖται καὶ ὁ ΠΑΙΩΝ Ο ΑΜΑΘΟΥΣΙΟΣ, ὁ ὁποῖος, κατὰ τὸν Πλούταρχο (30 F1), διηγοῦνταν μιὰν ἰδιάζουσα ἱστορία γιὰ τὴν ἀκούσια ἐγκατάλειψη ἀπὸ τὸν Θησέα τῆς ἐγκύου Ἀριάδνης στὴν Ἀμαθοῦντα, τὸν ἐκεῖ θάνατο καὶ τὸν τάφον της καὶ τὸ ἄλσος Ἀριάδνης Ἀφροδίτης· ὁ τὰ περὶ Ἀμαθοῦντα γεγραφὼς Παίων, κατὰ τὸν Ἡσύχ. σ.λ. Ἀφρόδιτος (F2), λέγει πὼς στὴν Κύπρο ἡ θεὰ πῆρε τὴ μορφὴ ἄντρα, ἐνῶ ὁ Θεόφραστος (περ. 372/70-288/6 π.Χ.) ταύτιζε τὸν Ἀφρόδιτο μὲ τὸν Ἑρμαφρόδιτο. Τὸ ἔργο στὸ ὁποῖο ὁ συγγραφέας διηγοῦνταν τὰ περὶ Ἀμαθοῦντα δὲν ἀποκλείεται νὰ ἔφερε τὸν τίτλο Κυπριακά· ὁ Κρέων ποὺ ἐν τῶι πρώτωι τῶν Κυπριακῶν μιλοῦσε γιὰ τὴν κορδύλην (πβ. τὸν ἐντυπωσιακὸ Πίν. 67), κατὰ τὸν Σχολιαστὴ τοῦ Ἀριστοφάνη (*F3), εὔλογα ταυτίζεται μαζί του ἀπὸ τὸν Müller καὶ ἄλλους (τὸ ὄνομα Παίων, ποὺ δὲν ἀπαντᾶ σὲ Κυπριακὲς ἐπιγραφὲς κατ' ἀντίθεση μὲ τὸ Κρέων, μοιάζει μὲ παρωνύμιο). Μὲ τὸν Πλούταρχο term. ante quem, ἡ τοποθέτησή του πιὸ κοντὰ στὸν Ἀλέξανδρο παρὰ σ' αὐτὸν εἶναι ἡ πιὸ πιθανὴ μὲ τὰ ὑπάρχοντα στοιχεῖα1.

  1. Βλ. κατωτ. σχόλ. στὰ 30 F1-*F3, κυρίως σ.στ. F1.3/15 σ.λλ. Παίων Ἀμαθούσιος / τοῦ Γορπιαίου μηνός, F2.2, 615-16 σ.στ. 2, *F3: στ. 1 κἑ. καὶ 5-6 (σσ. 608-18, κυρίως 612-13, 615-, 616 κἑ.)· βλ. ἐπίσης σχόλ. στὸ 25 F7 (σελ. 542, καὶ κατωτ. σημ. 53) γιὰ πιθανὴ σχέση μὲ τὸν Ἴστρο καὶ τὸν Πλούταρχο.