You are here

F70

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Schol. A ad K 199a, 298b

a. 1K 199a. ‹ἐν καθαρῶι, ὅθι δὴ νεκύων διεφαίνετο χῶρος·› πρὸς2

2 Ἴστρον, ὅτι οὐ γέγονε νεκρῶν ἀναίρεσις .


b. K 298b. διὰ τ' ἔντεα καὶ μέλαν αἷμα3· ὅτι4 ἐντεῦθεν τὸ ἡμιστί-
    χιον μετενήνεκται εἰς τὸν ἐπὶ Πατρόκλωι ἀγῶνα περὶ τῶν μο-
3  νομαχούντων, «ψαύσηι δ' ἐνδίνων διὰ τ' ἔντεα ‹καὶ μέλαν αἷμα›»5
   (Ψ 806)· καὶ ὅτι πτῶσις ἐνήλλακται δι' ἐντέων καὶ μέλανος
   αἵματος. καὶ πρὸς Ἴστρον, ὅτι οὐ γέγονε νεκρῶν ἀναίρεσις,
   εἰ μὴ ἅπαξ.

  1. a. 1 suppl. Friedländer (Bekker) ‖
  2. «erat fort. ἡ διπλῆ πρὸς» Erbse
  3. b. 1 διὰ τ' – αἷμα Friedl.: ἀμφόνον ἀν νέκυας Α (= Κ 298 a ἂμ φόνον, ἂν νέκυας [b. διὰ τ' ἔντεα καὶ μέλαν αἷμα]; cf. Ψ 806 v.l. [Aristoph.] καὶ φόνον ἀνδρῶν, et vid. Fust. ad loc.); num ἂμ φόνον ἂν νέκυας ‹διὰ τ' ἒντεα καὶ μέλαν αἷμα? (cf. infra ψαύσηι δ' ἐνδίνων ante διά τ' ἔντεα) ‖
  4. ἡ διπλῆ ante ὅτι add. Villoison
  5. 3 suppl. Erbse (recte).
Σχόλ. Α στὰ Κ 199a καὶ 298b

a. Κ 199a. <σὲ μέρος καθαρό, ποὺ δὲν τὸ σκέπαζαν σώματα νεκρῶν·>

πρὸς τὸν Ἴστρο, διότι δὲν ἔχει γίνει ἀνακομιδὴ τῶν νεκρῶν γιὰ

ταφή.


b. K 298b. μέσα ἀπὸ ὅπλα καὶ μαῦρο αἷμα· διότι ἀπὸ ἐδῶ ἔχει μετα-

φερθῆ τὸ ἡμιστίχιο στὸν ἀγώνα πρὸς τιμὴν τοῦ Πατρόκλου γι' αὐ-

τοὺς ποὺ μονομαχοῦν: «κι ἀγγίξει τὰ ἐντόσθια τὸν ὁπλισμὸ διαπερ-

νώντας <καὶ αἷμα μαῦρο βγάζοντας>» (Ψ 806)· καὶ διότι ἡ πτώση

συνοδεύεται ἀπὸ σκορπισμένα ὅπλα καὶ μαῦρο αἷμα. Καὶ πρὸς τὸν

Ἴστρο (ἀπευθύνεται), διότι δὲν ἔχει γίνει ἀνακομιδὴ τῶν νεκρῶν γιὰ

ταφή, παρὰ μόνο μιὰ φορά.


[Μὴ ἔχοντας τὸ ἴδιο τὸ κείμενο τοῦ Ἴστρου εἶναι ἀδύνατο νὰ ἀξιολογήσουμε τὴν
κριτικὴ τῶν ἀρχ. σχολιαστῶν, τῶν ὁποίων ἡ φράση εἰ μὴ ἅπαξ φαίνεται νὰ ἀναφέρεται
στὴν ἀνακομιδὴ καὶ ταφὴ τῶν νεκρῶν στὸ Η 327 (421) κἑ.: Νεκρῶν ἀναίρεσις.]
Σχόλια: 

70. Βλ. ἀνωτ. σημ. στὸ κριτ. ὑπόμν. καὶ πβ. Jacoby1 658 ("I. seems to have drown a wrong inference as to the custom of the Homeric time from an isolated case; cf. JHSt 64, 1996, p. 42 n. 19"· νεκρῶν ἀναίρεσις, ὅμως, εἶναι προφανὲς ὅτι δὲν ἔγινε μόνον ἅπαξ, ὅπως ὑποστηρίζει ὁ ἀρχ. σχολιαστής (βλ. π.χ. Ν 195 κἑ. μὲ σημ. Janko [CIl2 IV. 71] σ.στ.).

  1. Jacoby, F. (1949), Atthis: The Local Chronicles of Ancient Athens, Oxford .
  2. Edwards, M. N. & Kirk G. S. (1991), The Iliad: A Commentary, Vol. V: books 17-20, Cambridge.