You are here

F62

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Hesych. s.v. ἄμαλλα<ι>
  1. 1 ἄμαλλα‹ι› Albert ex Et. M. s.v. (vid. L.–L. I. 370-71; ἀμάλλαι Gaisford et Müller, cf. Eust. ad. Σ 553 [1162.26] ἀμάλλαι δὲ κατὰ τοὺς παλαιοὺς δράγματα σίτου παρὰ τὸ ἅμα ἀολλίζεσθαι χερσὶ τοὺς στάχυας ἢ παρὰ τὸ ἁμᾶσθαι etc.) et Ellendt (Lex. Soph. p. 37): ἄμαλλα cod. (sed vid. Athen. 14, 618d-e [FGrH 396 F 23] τὰ δράγματα τῶν κριθῶν αὐτὰ καθ' αὑτὰ προσηγόρευον ἀμάλας, συναθροισθέντα δὲ καὶ ἐκ πολλῶν μίαν γενόμενα δέσμην [cf. infra δέσμη] οὔλους καὶ ἰούλους) ‖
  2. δέσμη Musurus, prob. plerique: δέσμει (-αι) cod.2
  3. 2 ρ΄ (ἑκατόν) cod., prob. Siebelis Schmidt2 (coll. Schol. Theocr. 10.44 ἀμάλη δὲ συνέστηκεν ἐκ δραγμάτων ρ΄ ἢ καὶ σ΄, δράγματα δέ εἰσιν ὅσα ὁ θερίζων λαμβάνει ἐν τῆι ἀριστερᾶι χειρί, παρὰ τὸ δράττειν), et Jac.: δύο Musurus (scr. Müller, sed vid. adnot.)
  4. 2-3 ἀγκαλίδες ἐκ δραγμάτων ἑκατόνὥς φησιν . Siebelis
  5. 3 Φιλητᾶς Musurus, prob. pl. (Φιλήτας Mü.; apud Athen. Φιλητᾶς [saepe] et Φιλήτας [Epit.]): Φιλίτας cod., prob. Latte; fort. Φιλτέας (vid. FGrH T 1 et F 1, cf. *F 2 €Φιλήτας).
Ἡσύχ. σ.λ. ἄμαλλα<ι>

ἄμαλλα<ι>· χερόβολα, δεμάτι ἀπὸ στάχυα· Σοφοκλῆς στὸν Τριπτό-

λεμο (ἀπόσπ. 607 R.). Ἡ ἀγκάλη χερόβολα ἑκατό, ὅπως λέει ὁ Ἴ-

στρος· ὁ Φιλητᾶς ὅμως λέει ἀπὸ διακόσια. Καὶ ὁ Ὅμηρος χρησι-

μοποιεῖ τὴ λέξη (Λ 67-69 δράγματα καὶ ἀγκιτῆρες, Σ 550-55 δράγμα-

τα καὶ ἀμαλλοδετῆρες, ἀλλὰ καὶ δραγμεύοντες, ἤμων, ἀγκαλίδεσσι).

Σχόλια: 

62. Βλ. Jacoby1 657/522 γιὰ παράλληλα χωρία, καὶ ἀνωτ. κριτ. ὑπόμν. Νὰ σημειωθῆ τὸ Δημήτηρ Ἀμαλλοφόρος, ᾗ ἔθυον Ἀθηναῖοι τοῦ Εὐστ. (στὰ ἀμέσως προηγούμενα τοῦ ἀνωτ. [κριτ. ὑπόμν.] παρατιθέμενου χωρίου), καὶ –σὲ συνδυασμὸ μὲ τὸ Σοφοκλῆς Τριπτολέμωι τοῦ Ἡσυχ.– τὸ τοῦ Καλλιμ. Ὕμν. 6.19 κἑ. (Εἰς Δήμητρα) κάλλιον, ὡς καλάμαν τε καὶ ἱερὰ δράγματα πράτα | ἀσταχύων ἀπέκοψε καὶ ἐν βόας ἧκε πατῆσαι, | ἁνίκα Τριπτόλεμος ἀγαθὰν ἐδιδάσκετο τέχναν. Ἡ πιθανότητα νὰ παραπέμπει ἡ ἐδῶ ἀναφορὰ σὲ ποιητικὸ ἔργο τοῦ Ἴστρου –σὲ συσχέτιση μὲ τὴ λατρεία τῆς Δήμητρας ἢ / καὶ τὸν Τριπτό­λεμο– φαίνεται μεγάλη (μολονότι δὲν μπορεῖ νὰ ἀποκλειστῆ ἡ πιθανότητα νὰ συνδεόταν μὲ τὰ περὶ Σοφοκλέους [βλ. ἀνωτ. F33-38] ἢ μὲ τὴν ἀναφορὰ στὴ λατρεία τῆς Δήμητρας σὲ κάποιο ἄλλο ἔργο του).

  1. Jacoby, F. (1949), Atthis: The Local Chronicles of Ancient Athens, Oxford .