You are here

F6

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Schol. Aristoph. Αν. 1694
  1. [Vid. et Holwerda, p. 235.]
  2. 1 Ἴστρος om. V ‖
  3. ἐν τῆι ιβ΄ om. Lh
  4. 2 τοῖς om. R. ‖
  5. post ἀναλεγόμενος forte dist. cett.
  6. 3 ὠνομάσθαι V (prob. Holw.); ὠνομᾶσθαι RΓ: ὠνομάσθη ELh; ὠνόμασται scr. plerique (Mü. fr. 11, Jac. [*F6])
  7. 5 post κρήνην forte dist. cett. ‖
  8. φησιν RVELh, prob. Dübner: φασιν Γ, prob. Jacoby (vid. infra).
Σχόλ. Ἀριστοφ. Ὄρν. 1694

Ἡ Κλεψύδρα εἶναι πηγὴ στὴν Ἀκρόπολη, τὴν ὁποία ὁ Ἴστρος

μνημονεύει στὸ δωδέκατο βιβλίο, ἀνασκοπώντας ὅσα παραδίδουν

οἱ συγγραφεῖς· καὶ (θυμίζει) ὅτι ἔχει ὀνομαστῆ ἔτσι, ἐπειδὴ ὅταν

ἀρχίζουν νὰ φυσοῦν οἱ ἐτήσιοι περιοδικοὶ ἄνεμοι (τὰ μελτέμια) γε-

μίζει ἐντελῶς, ἐνῶ ὅταν παύουν νὰ φυσοῦν σταματᾶ ὅμοια μὲ τὸ

Νεῖλο, ὅπως ἀκριβῶς συμβαίνει μὲ τὴν πηγὴ ποὺ βρισκόταν στὴ

Δῆλο· σ' αὐτὴν δὲ ὅταν ἔπεσε ματωμένη φιάλη λέει ὅτι ἔγινε ὁρατὴ

στὸν Φαληρικὸ κόλπο, ποὺ βρίσκεται σὲ ἀπόσταση εἴκοσι σταδίων.

Καὶ λένε ὅτι αὐτὴ ἔχει ἀπέραντο βάθος καὶ τὸ νερό της ἁλμυρό.

Σχόλια: 

6. Ἡ φράση τὰ παρὰ τοῖς συγγραφεῦσιν ἀναλεγόμενος δὲν σημαίνει κατ' ἀνάγκη πὼς ὁ Ἴστρος περιορίζεται στὴ συλλογὴ καὶ παράθεση ὑλικοῦ ἄλλων, ὅτι τὰ –κύρια τοὐλάχιστο– ἔργα του εἶναι ἁπλὰ συμπιλήματα (βλ. Jacoby1 619 κἑ. καὶ 632 κἑ.)· συγγραφεὺς ἀποκαλεῖται καὶ ὁ ἴδιος (βλ. ἀνωτ. Τ1 σχόλ. σ.στ. 1-2 σ.λ., μὲ παραπομπές)· καὶ τὰ σωζόμενα ἀποσπ. μαρτυροῦν πὼς ἔχει ὄχι σπάνια νὰ πεῖ καὶ τὴ δική του ἄποψη (βλ. καὶ ἀνωτ. σχόλ. στὰ F4 καὶ F5), ὅπως πιθανῶς καὶ ἐδῶ (βλ. ἀνωτ. κριτ. ὑπόμν. καὶ σημ. σ' αὐτό), παρὰ τὶς ἀντιρρήσεις τοῦ Jacoby1 (632 κἑ.) τὶς ὁποῖες στηρίζει –ἀντὶ στὸ δέ φησιν τῶν πλείστων κωδ. (στ. 5)– στὸ δέ φασιν τοῦ κωδ. L, δύσκολα ἀποδεκτό (ὡς πιθανῶς ὀφειλόμενο στὸ φασὶ δὲ τοῦ στ. 6). Τὰ πράγματα φαίνονται ἁπλούστερα ὅσον ἀφορᾶ στὰ συμφραζόμενα: ἡ ἱστορία γιὰ τὶς κόρες τοῦ Ἐρεχθέως (βλ. ἀνωτ. σχόλ. στὸ F5) ἀποτελεῖ ἄριστη εὐκαιρία γιὰ νὰ ἀναφερθῆ ἡ Κλεψύδρα, καθὼς ἐκεῖ κατὰ τὴν παράδοση ἡ Κρέουσα συνευρέθηκε μὲ τὸν Ἀπόλλωνα καὶ συνέλαβε τὸν Ἴωνα (Παυσ. 1.28.4 καταβᾶσι δὲ οὐκ εἰς τὴν κάτω πόλιν ἀλλ' ὅσον ὑπὸ τὰ Προπύλαια πηγή τε ὕδατός ἐστι καὶ πλησίον Ἀπόλλωνος ἱερὸν ἐν σπηλαίῳ· Κρεούσῃ δὲ θυγατρὶ Ἐρεχθέως Ἀπόλλωνα ἐνταῦθα συγγενέσθαι νομίζουσιν, βλ. καὶ Παπαχατζῆ Παυσ.2 1.369-71 μὲ σημ. 1)· ἀλλ' οἱ σχετικὲς μὲ τὴν Κλεψύδρα καὶ τὶς ἄλλες ὀνομαστὲς πηγὲς τῆς Ἀθήνας παραδόσεις εἶναι πολλὲς καὶ ἀντιφατικές, καὶ ὁ Ἴστρος δὲν φαίνεται νὰ ἦταν σὲ θέση νὰ τὶς συμβιβάσει καὶ νὰ τὶς ὑπερβῆ, χωρὶς αὐτὸ νὰ σημαίνει κατ' ἀνάγκη ὅτι δὲν εἶχε ἐπισκεφθῆ τὴν πόλη (βλ. Jacoby1 633/510-11 [μὲ παραπομπὲς καὶ βιβλιογραφία], καὶ ἀνωτ. Τ2 σχόλ. σ.στ. 1 καὶ 2-3 γιὰ τὴν πολεμικὴ τοῦ Πολέμωνος κατὰ τοῦ Ἴστρου).

  1. Jacoby, F. (1949), Atthis: The Local Chronicles of Ancient Athens, Oxford .a↑ b↑ c↑
  2. Παπαχατζής, Ν. Δ. (1974-1981), Παυσανίου Ἑλλάδος περιήγησις: (1.) Ἀττικά, (2.) Κορινθιακὰ καὶ Λακωνικά, (3.) Μεσσηνιακὰ καὶ Ἠλειακά, (4.) Ἀχαϊκὰ καὶ Ἀρκαδικά, (5.) Φωκικὰ καὶ Βοιωτικά, Vols. 1-5, Ἀθήνα .