You are here

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Please add a search word

ΠΑΙΩΝ Ο ΑΜΑΘΟΥΣΙΟΣ εἶναι μιὰ ἀξιόλογη ἀλλὰ προβληματικὴ περίπτωση. Ἡ ἰδιότητά του δὲν μαρτυρεῖται ἀπὸ τὶς πηγές. Κατὰ τὸν Πλούταρχο ὁ Παίων ὁ Ἀμαθούσιος διηγοῦνταν μιὰν ἰδιάζουσα ἱστορία γιὰ τὸν Θησέα καὶ τὴν Ἀριάδνη, τὸ ἔθιμο τῆς ἀρρενολοχείας καὶ τὸ ἄλσος Ἀριάδνης Ἀφροδίτης στὴν Ἀμαθοῦντα, κατὰ δὲ τὸν Ἡσύχιο (σ.λ. Ἀφρόδιτος) ὁ τὰ περὶ Ἀμαθοῦντα γεγραφὼς Παίων εἰς ἄνδρα τὴν θεὸν ἐσχηματίσθαι ἐν Κύπρωι λέγει. Κατ' ἄλλες ἀρχαῖες πηγὲς ὁ Κρέων στὸ πρῶτο βιβλίο τῶν Κυπριακῶν του (ἢ τῶν Ῥητορικῶν του) ἔγραφε πὼς κορδύλη (λέξη ποὺ φέρνει στὸν νοῦ τὸ «κουρτούλλιν» τῆς νεώτερης Κυπριακῆς διαλέκτου) ἀποκαλοῦνταν ἀπὸ τοὺς Κυπρίους τὸ περιτύλιγμα τῆς κεφαλῆς (σὰν κι αὐτὸ στὴν παράσταση τοῦ 11ου αἰ. π.Χ. ποὺ βρίσκεται στὸ Κυπριακὸ Μουσεῖο). Νὰ πρόκειται γιὰ τὸν ἴδιο Ἀμαθούσιο συγγραφέα, τοῦ ὁποίου τὸ Κρέων ἦταν τὸ πραγματικὸ ὄνομα καὶ τὸ Παίων παρωνύμιο ὀφειλόμενο εἴτε στὴν ἰατρική του ἰδιότητα εἴτε ἁπλῶς στὴν περιβόητη διήγησή του γιὰ τὴν ἔγκυο Ἀριάδνη καὶ τὸ ἔθιμο τῆς ἀρρενολοχείας, εἶναι μιὰ εὔλογη καὶ ἑλκυστικὴ ὑπόθεση (μὴ ἀποκλειόμενη οὔτε ἀπὸ τὰ χρονολογικὰ οὔτε ἀπὸ τὰ λοιπὰ δεδομένα)· σὲ κάθε περίπτωση, ὅμως, ἐπιβάλλονται ἔντονες ἐπιφυλάξεις1.

  1. Βλ. κατωτ. *33 F1-*F3, μὲ σχόλια, κυρίως σ.στ. F1.3 σ.λ. Παίων ὁ Ἀμαθούσιος, F2.2 σ.λ. ὁ δὲ τὰ περὶ Ἀμαθοῦντα γεγραφὼς Παίων, *F3.5-6 σ.λ. Κρέων δὲ ἐν τῶι πρώτωι τῶν Κυπριακῶν· πρόσφατη ἐπισκόπηση: Χατζηστεφάνου, Κ. Παπαδόπουλλος, Θεόδωρος (ed.) (1997-2000), Ἡ Ἀρχαία Κυπριακὴ Γραμματεία, Ἱστορία τῆς Κύπρουτóμ. Α', μέρος β΄, 973-1047., 1023-24 καὶ 1041-42).