You are here

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Please add a search word

Ὁ ΕΡΜΗΣΙΑΝΑΞ Ο ΚΥΠΡΙΟΣ κινεῖται ἀνάμεσα στὴ μυθογραφία καὶ τὴν παραδοξογραφία· ἱστορίας μέμνηται γιὰ τὴ μεταμόρφωση τῶν ἀδελφῶν Ἑλικῶνος καὶ Κιθαιρῶνος στὰ ὁμώνυμα ὄρη (20 F1) καὶ γιὰ τὸν ἔρωτα τοῦ Διόνυσου γιὰ τὴν Ἀλφεσίβοια, τὴ μεταμόρφωσή του σὲ τίγρη καὶ τὴν ἐπακόλουθη μετονομασία τοῦ ποταμοῦ Σόλλακος σὲ Τίγρη (F1), ἱστορεῖ δ' ἐπίσης ἐν β΄ Φρυγιακῶν γιὰ τὸ Βαλληναῖον ὄρος (ἀπὸ Βαλληναίου τοῦ Γανυμήδους καὶ Μηδησιγίστης παιδός), τὴν Βαλληναῖον ἑορτήν, καὶ τὸν λίθο ἀστήρ ποὺ λάμπει μέσ' στὴ νύχτα καὶ στὴ γλώσσα τῶν ἐγχωρίων καλεῖται βαλλήν, δηλαδὴ βασιλεύς (F2). Μοναδικὴ πηγὴ γι' αὐτὸν παραμένει ὁ Ψευδοπλούταρχος· καὶ τὰ συμφραζόμενα δὲν βοηθοῦν στὴ χρονολόγησή του (εἶναι ἴσως σύγχρονος μὲ τὸν Ἀρχέλαο, ἢ κάπως νεώτερος). Σὲ κάθε περίπτωση, ὁ χαρακτηρισμός του ὡς «ψευδοσυγγραφέως» (ἀπὸ τὸν Jacoby) δὲν μπορεῖ νὰ θεωρηθῆ εὔστοχος1.

  1. Βλ. κατωτ. σχόλ. στὰ 20 F1-F3 (σσ. 443-58, κυρίως 443-44, 453, 454 κἑ., 458).