You are here

250

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Πλούταρχος, Λυκοῦργος 31:

Ὅπως καὶ στὴ ζωὴ ἑνὸς μόνον ἀνθρώπου, ἔτσι θεωροῦσε ὅτι καὶ στὴ

ζωὴ ὅλης τῆς πόλης ἡ εὐδαιμονία γεννιέται ἀπὸ τὴν ἀρετὴ καὶ τὴν ὁμό-

νοια μὲ τὸν ἑαυτό της. Πρὸς τὸν σκοπὸν αὐτὸ τὴν συνέταξε καὶ τὴν

ἐναρμόνισε, ὥστε οἱ πολίτες, ἀφοῦ γίνουν ἐλεύθεροι καὶ αὐτάρκεις, νὰ

ζοῦν μιὰ ζωὴ ἐπὶ μακρὸ χρόνο ἀσκώντας αὐτοσυγκράτηση. Αὐτὴν εἶναι

ποὺ ὁ Πλάτων ἔλαβε ὡς ἀρχὴ τῆς Πολιτείας του καὶ ὁ Διογένης καὶ ὁ

Ζήνων.

Σχόλια: 

ἀπ. 250:
Ἡ ἀναφορὰ αὐτὴ τοῦ Πλουτάρχου στὸ πολίτευμα, ποὺ θέσπισε ὁ Λυκοῦργος στὴ Σπάρτη, καὶ ἡ σύνδεσή του μὲ τὴν πολιτεία τοῦ Ζήνωνος ἐνισχύει τὶς ἐνδείξεις, ποὺ ἔχουμε, ὅτι ὁ Ζήνων πιθανότατα νὰ εἶχε ὑπόψη του τὸ σπαρτιατικὸ παράδειγμα. Σχετικὰ πρέπει νὰ ἀναφέρουμε ὅτι ὁ στενὸς ἑταῖρος τοῦ Ζήνωνος Περσαῖος ὁ Κιτιεὺς εἶχε συγγράψει μιὰ «Λακωνικὴν Πολιτείαν» καὶ εἶχε ἀσχοληθεῖ μὲ τοὺς Νόμους τοῦ Πλάτωνος (Διογ. Λ. 7. 36), ὅπου πραγματεύεται τὴ σπαρτιατικὴ καὶ κρητικὴ πολιτεία. Καὶ ὁ μαθητής του Σφαῖρος ἐπίσης φέρεται ὅτι ἔγραψε βιβλίο «Περὶ τῆς Σπαρτιατικῆς Πολιτείας». Ἡ ἀρετὴ ὡς βάση γιὰ τὴ θεμελίωση τῆς ἑνότητας τῆς πόλεως, ἡ ἐλευθερία καὶ ἡ αὐτάρκεια, ποὺ στηρίζεται στὴ σωφροσύνη, ἀναγνωρίζονται ὡς κοινὰ μὲ αὐτὰ ποὺ ἀποδίδει ὁ Ζήνων στὴν πολιτεία του. Ὡστόσο ὁ Ζήνων δὲν κάνει καμιὰ ἀναφορὰ σὲ στρατιωτικὸ βίο, ποὺ ὁπωσδήποτε φαίνεται ὅτι ἀπορρίπτει. Ἡ πολιτεία του δὲν εἶναι μιὰ πολιτεία ἀνδρῶν, ἀλλὰ μιὰ πολιτεία σοφῶν κι' ὁ ἔρωτάς του εἶναι ἐξευγενισμένος ὅπως στὸν Πλάτωνα. Ἡ ἁπλότητα ὅμως καὶ ἡ βραχύτητα στὴ διατύπωση τῶν πολιτικῶν του ἀπόψεων, ἡ ἔλλειψη ἐπεξεργασίας ἑνὸς παιδευτικοῦ συστήματος, ἡ κατάργηση τῶν τάξεων καὶ ἡ ἀμεσότητα τῆς σύλληψης τῆς ἀρετῆς καὶ τῆς ὁμόνοιας προδίδουν, ὅπως παρατηρεῖ ὁ Schofield1 (ἔ.ἀ. σ. 56), μιὰ ἔκφραση λακωνική.

  1. Schofield, M. (1983), The syllogisms of Zeno of Citium, Phronesis 28.1: 31-58.