You are here

239

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Πλούταρχος, Περὶ προόδου ἐν ἀρετῇ 12:

Δὲς κι' αὐτό, ποὺ λέει ὁ Ζήνων, ποιὸ εἶναι· γιατὶ εἶχε τὴν ἀξίωση ὁ καθένας

στὰ ὄνειρά του νὰ ἔχει συναίσθηση τοῦ ἑαυτοῦ του, ὅταν προκόπτει, ἂν

μήτε εὐχαριστιέται μὲ κάτι αἰσχρό, οὔτε βλέπει στὸν ὕπνο του τὸν ἑαυτό

του νὰ προσεγγίζει ἢ νὰ πράττει κάτι κακὸ ἢ ἄδικο, ἀλλὰ ἄν, ὅπως σ' ἕνα

βυθὸ γαλήνης ἀτάραχης, διαυγοῦς, διαλάμπει ἡ παραστατικὴ καὶ ἡ πα-

θητικὴ δύναμη τῆς ψυχῆς διάχυτο ἔχοντας μέσα της τὸν λόγο.

Σχόλια: 

ἀπ. 239:
Ἀκόμα καὶ στὰ ὄνειρά του διαπιστώνει κανεὶς τὴν πορεία τῆς προκοπῆς του. Εἶναι μιὰ αὐτοσυναίσθηση, μιὰ διάχυση τοῦ λόγου καὶ τῆς γαλήνης στὴν ψυχὴ καὶ ἀπόρριψη τοῦ αἰσχροῦ καὶ τοῦ κακοῦ. Ἐνδιαφέρει αὐτὴ ἡ ζηνώνεια παρατήρηση γιὰ τὴ λειτουργία τοῦ ὀνείρου, ὅπου τὰ πάθη ἐκδηλώνονται ἀνεμπόδιστα σὲ παραστάσεις. Νὰ σημειωθεῖ ἐπίσης, ὅτι ἦταν διαδεδομένη στοὺς Ἕλληνες ἡ ἄποψη ὅτι τὸ μάτι τοῦ νοῦ εἶναι πιὸ καθαρὸ στὸν ὕπνο. Δὲς Αἰσχ. Εὐμ. 104 καὶ Πινδ. ἀπ. 108. Τὸ «φανταστικὸν» περιγράφεται ὡς πάθος (Πλουτ. Περὶ τῶν κοιν. ἐνν. 4. 12).