You are here

232

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Stobaeus, Eclogae 2.7 (W. 2. 38) (Ἐκ τῆς Διδύμου ἐπιτομῆς):
Στοβαῖος, Ἐκλογαὶ 2.7 (W. 2.38) (Ἐκ τῆς Διδύμου ἐπιτομῆς):

Ἄλλοι δὲ σύμφωνα μὲ τὸν Ζήνωνα τὸν Στωικὸ ὁρίζουν μὲ τὸν ἑξῆς

τρόπο· ἦθος εἶναι πηγῆ τοῦ βίου, ἀπὸ τὴν ὁποία καθορίζονται οἱ ἐπὶ

μέρους πράξεις.

Σχόλια: 

ἀπ. 232:
«Ἦθός ἐστι πηγὴ βίου»: Ἀποδίδεται σημασία στὴν ἐσωτερικὴ στάση τοῦ πράττοντος, στὴ «σπουδαίαν διάθεσιν». Αὐτὸ τὸ ἦθος εἶναι τὸ ἀποφασιστικὸ γιὰ τὴν ποιότητα τῆς ἠθικῆς πράξης. Ἡ στροφὴ αὐτὴ στὸ ἐσωτερικὸ φρόνημά μας παραδίδεται ἀπὸ τὸν Ἡράκλειτο: «ἦθος ἀνθρώπῳ δαίμων». Στὸν Πλάτωνα ἔχουμε ἀναφορὰ στὸν ὅρο πηγὴ (Πλάτ. Νόμοι 808c «ἔχει πηγὴν τοῦ φρονεῖν»). Ἀπὸ τὸ ἐσωτερικὸ τοῦ ἀνθρώπου πηγάζουν τὰ κατορθώματα, ποὺ δὲν ἐκτιμῶνται μὲ βάση τὴν ἐξωτερικὴ πράξη καὶ τὰ ἀποτελέσματά της, ὅπως τὰ καθήκοντα, ἀλλὰ μὲ τὸ ἦθος μὲ τὸ ὁποῖο πράττονται. Ὁ Ζήνων πιστεύει ὅτι τὸ ἦθος τοῦ ἀνθρώπου τὸ κατανοοῦμε ἀπὸ τὴ μορφή του. Ἔτσι καὶ στὴ μορφὴ τοῦ σοφοῦ ἀποτυπώνεται ἡ ὑπεροχή του... Πρβλ. καὶ Στοβ. Ἐκλ. Ι 50, 34 «Οἱ Στωικοὶ τὸν σοφὸν αἰσθήσει καταληπτὸν ἀπὸ τοῦ εἴδους». Ἀντίθετα ὁ Εὐριπίδης παραπονεῖται, ὅτι αὐτὸ δὲν εἶναι δυνατὸν (Μήδ. 506-520).