You are here

218

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Stobaeus, Eclogae 2.7 (W. 2 p. 57) (Ἐκ τῆς Διδύμου ἐπιτομῆς):
Στοβαῖος, Ἐκλογαὶ 2.7 (W. 2 p. 57) (Ἐκ τῆς Διδύμου ἐπιτομῆς):

Ἔχουν τὴν ἄποψη, ὅτι ἡ φρόνηση εἶναι γνώση αὐτῶν, ποὺ πρέπει νὰ

πράττουμε καὶ ποὺ δὲν πρέπει νὰ πράττουμε καὶ τῶν οὐδετέρων, ἢ ὅτι

εἶναι ἐπιστήμη τῶν ἀγαθῶν καὶ τῶν κακῶν καὶ τῶν οὐδετέρων, γιὰ τὸ

φυσικὸ ἑνὸς πολιτικοῦ (λογικοῦ) ζώου (καὶ γιὰ τὶς ὑπόλοιπες ἀρετὲς πα-

ραγγέλλουν νὰ ἀκοῦμε παρόμοια)· καὶ ἡ σωφροσύνη ὅτι εἶναι γνώση αὐ-

τῶν ποὺ πρέπει νὰ προτιμᾶμε καὶ νὰ ἀποφεύγουμε καὶ τῶν οὐδετέρων· ἡ

δὲ δικαιοσύνη, ὅτι εἶναι γνώση ποὺ ἀπονέμει στὸν καθένα αὐτὸ ποὺ τοῦ

ἀξίζει· ἡ δὲ ἀνδρεία, ὅτι εἶναι γνώση τῶν φοβερῶν καὶ μὴ φοβερῶν καὶ τῶν

οὐδετέρων· ἡ δὲ ἀφροσύνη, ὅτι εἶναι ἄγνοια τῶν ἀγαθῶν καὶ τῶν κακῶν

καὶ τῶν οὐδετέρων· καὶ ἡ ἀκολασία ἄγνοια τῶν ἀξιῶν ποὺ προτιμῶνται

καὶ ἀποφεύγονται καὶ τῶν οὐδετέρων· ἀδικία δὲ ἄγνοια ποὺ δὲν ἀπονέμει

αὐτό, ποὺ ἀξίζει στὸν καθένα· καὶ δειλία ἄγνοια τῶν φοβερῶν καὶ τῶν μὴ

φοβερῶν καὶ τῶν οὐδετέρων... Ἡ ἀρετὴ λένε, ὅτι εἶναι διάθεση τῆς ψυχῆς

σύμφωνη μὲ τὸν ἑαυτό της καθ' ὅλη τὴ διάρκεια τοῦ βίου.

Σχόλια: 

ἀπ. 218:
Ὁ Ζήνων ἐπιμένει λοιπὸν στὴν ἑνότητα τῆς ἀρετῆς, ἀλλὰ δέχεται καὶ τὶς ποικίλες της ἐμφανίσεις καὶ φαίνεται νὰ ἀναλαμβάνει τὴ σωκρατικὴ ἄποψη ὅτι ἡ ἀρετὴ εἶναι γνώση (Ξεν. Ἀπομν. ΙΙΙ 9 καὶ Πλάτ. Μένων 88c). Ὡστόσο παράλληλα ἀποδεχόμενος τὸν ἀριστοτελικὸ ὅρο «φρόνησις» ἀσπάζεται τὴν ἀριστοτελικὴ διάκριση μεταξὺ θεωρητικῆς καὶ πρακτικῆς ἐπιστήμης.