You are here

213

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Sextus Empiricus, Adversus mathematicos 11.30 (Πρὸς ἠθικ. 30):
Σέξτος Ἐμπειρικός, Πρὸς Μαθηματικοὺς 11.30:

Εὐδαιμονία εἶναι, ὅπως τὴν χαρακτήρισαν ὁ Ζήνων, ὁ Κλεάνθης καὶ ὁ

Χρύσιππος καὶ οἱμαθητές των, ἡ καλὴ ροὴ (εὔροια) τοῦ βίου.

Σχόλια: 

ἀπ. 212δ, 213:
εὔροια βίου: Ἡ εὐδαιμονία μεταφορικὰ χαρακτηρίζεται καλὴ (εὖ) ροὴ τῆς ζωῆς, γιατὶ εἶναι σὲ συμφωνία μὲ τὴ φύση, ἐναρμονισμένη μὲ τὸν λόγο της. Ἀντίθετα, ὅποιος τοποθετεῖται ἐνάντια στὴ φύση καὶ ἐκτρέπεται ἀπὸ τὴν ἀρετή, βρίσκεται σὲ μιὰ κατάσταση ἀναταραχῆς καὶ σύγκρουσης μὲ τὸν ἑαυτό του καὶ μὲ τὰ πράγματα. Γιατί, σύμφωνα μὲ τὸν Ζήνωνα, ὅποιοι ζοῦν σὲ διαμάχη μὲ τὸν ἑαυτό τους εἶναι δυστυχισμένοι, Στοβ. Ἐκλ. 2. 7, 6α. Ἡ εἰκόνα τῆς «εὔροιας» δείχνει αὐτὴ τὴν ὁμαλή, γαλήνια ροὴ τῆς συνείδησης, τοῦ ἐσωτερικοῦ ἤθους, ποὺ γίνεται ἀπρόσκοπτα σὲ μιὰ βαθύτερη ἁρμονία μὲ τὸν κοινὸ λόγο (διάθεσις ὁμολογουμένη). Ἡ «εὔροια» ἐκφράζει κάτι ἀνάλογο μὲ τὴ γαλήνη, μὲ τὴ διαφορὰ ὅτι ἐμπεριέχει τὴν κίνηση ὡς μιὰ διαπόρευση τοῦ βίου. Τὸ ἐπικούρειο ἀντίστοιχο στὴν «εὔροια» εἶναι ἡ ἀταραξία ἢ ἀοχλησία.