You are here

147α

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Galenus, De placitis Hippocratis 2.5 (Kühn Vol. 5, p. 241):

Καὶ μὴν ὁ θαυμαζόμενος ὑπὸ τῶν Στωικῶν λόγοςΖήνωνος... ἔχει γὰρ

ὧδε. φωνὴ διὰ φάρυγγος χωρεῖ . εἰ δὲ ἦν ἀπὸ τοῦ ἐγκεφάλου χωροῦσα,

οὐκ ἂν διὰ φάρυγγος ἐχώρει. ὅθεν δὲ ὁ λόγος1, καὶ φωνὴ ἐκεῖθεν χωρεῖ.

λόγος δὲ ἀπὸ διανοίας χωρεῖ, ὥστ' οὐκ ἐν τῷ ἐγκεφάλῳ ἐστὶνδιάνοια.

  1. 3 λόγος et φωνὴ locos inter se mutare non opus est – Cf. Galen. ibid. p. 204, 205 (huius operis II n. 894).
Γαληνός, Περὶ τῶν καθ' Ἱππ. 2.5:

Καὶ ὁ θαυμαζόμενος ἀπὸ τοὺς Στωικοὺς λόγους τοῦ Ζήνωνος: «Ἡ φωνὴ

προχωρεῖ διὰ μέσου τοῦ φάρυγγος. Κι' ἂν περνοῦσε ἀπὸ τὸν ἐγκέφαλο,

δὲν θὰ περνοῦσε ἀπὸ τὸν φάρυγγα. Ἀπ' ὅπου ὅμως ὁ λόγος, ἀπ' ἐκεῖ καὶ

ἡ φωνὴ προχωρεῖ. Ὁ λόγος ὅμως προέρχεται ἀπὸ τὴ διάνοια, ὥστε δὲν

βρίσκεται στὸν ἐγκέφαλο ἡ διάνοια.»

Σχόλια: 

ἀπ. 147α:
Ἡ μαρτυρία ὅτι κατὰ τὸν Ζήνωνα ἡ φωνὴ δὲν προέρχεται ἀπὸ τὸν ἐγκέφαλο ἀλλὰ ἀπὸ τὴν καρδιὰ σχολιάζεται ἀπὸ τὸν Γαληνό, ὁ ὁποῖος λέει, ὅτι ὁ Ζήνων ἔσφαλε χρησιμοποιώντας τὴν ἀμφισημία τοῦ ὅρου «ἀπό». «Ἀπὸ» σημαίνει «ἐξ» ἢ «ὑπό». Ἄλλο, λέει, εἶναι νὰ ἐκπέμπεται κάτι ἀπὸ (ἐξ) κάποιο (μέρος τοῦ ὀργανισμοῦ) καὶ ἄλλο νὰ ἐκπέμπεται «ὑπὸ» κάποιου. Ὁ Χρύσιππος καὶ μετὰ ἀπ' αὐτὸν ὁ Διογένης ὁ Βαβυλώνιος ἐργάστηκαν νὰ ἀποδείξουν, ὅτι τὸ στῆθος εἶναι ἡ ἕδρα τοῦ λόγου. (Δὲς Zeller1, σ. 364 καὶ Stein, Psychol.2 σ. 137).

  1. Zeller, E. (1880), Die Philosophie der Griechen, 3d ed., Leipzig.
  2. Stein, L. (1886), Die Psychologie der Stoa, Vols. 1-2, Berliner Studien für classische Philologie und Archaeologie Berlin.