You are here

147

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

[Galenus] De historia philosophica 101, p. 638, 17-20 Diels:

Οἱ δὲ Στωικοὶ σῶμα εἶναι τὴν φωνήν . πᾶν γὰρ τὸ δρῶν1ποιοῦν σῶμα

εἶναι· καὶ γὰρ ἡ φωνὴ καὶ δρᾷ καὶ ποιεῖ, ἀκούομεν γὰρ αὐτῆς καὶ αἰσθα-

νόμεθα προσπιπτούσης· πᾶν τὸ κινοῦν καὶ ἐνοχλοῦν σῶμά ἐστιν· κηλεῖ

δὲ ἡμᾶς εὔμουσος φωνή2.

  1. 1 δρῶν ἢ π. Diels: δρὸν ἢ π. Β: π. καὶ δρὸν Α
  2. 3-4 κηλεῖ-φωνὴ Diels: «καλίδης ἡμᾶς κ μνούσα» φωνὴ Α: om. B.
Γαληνός, Περὶ φιλοσόφου ἱστορίας 101, p. 638, 17-20 Diels:

Οἱ Στωικοὶ θεωροῦσαν τὴ φωνὴ κάτι σωματικό. Γιατὶ κάθε τι ποὺ δρᾶ ἢ

ἐνεργεῖ εἶναι σωματικό· γιατὶ ἡ φωνὴ καὶ δρᾶ καὶ ἐνεργεῖ, ἀφοῦ τὴν

ἀκοῦμε καὶ τὴν αἰσθανόμαστε, ὅταν προσπίπτει· κάθε τι ποὺ κινεῖ καὶ

ἐνοχλεῖ εἶναι σῶμα· κι ἐμᾶς μᾶς γοητεύει ἡ εὐάρεστη μουσικὴ φωνή.

Σχόλια: 

ἀπ. 146, 147:
Στὰ ἀποσπάσματα αὐτὰ ἔχουμε νὰ παρατηρήσουμε τὰ ἀκόλουθα:
1. «Ὅτι ἡ φωνὴ ἐνεργεῖ, γιὰ νὰ τὴν ἀκούουμε, ὅταν προσπίπτει στ' ἀφτιά μας, ὅπως μιὰ δακτυλιδένια σφραγίδα πάνω στὸ κερί». Πρόκειται γιὰ τὴν ἴδια μεταφορά, ποὺ χρησιμοποιεῖ ὁ Ζήνων γιὰ τὴν ἐξήγηση τῆς φαντασίας ὡς τύπωσης-ἐντύπωσης. Στὶς κατ' αἴσθηση παραστάσεις (φαντασίας) δὲν ἀνήκουν μόνο οἱ ὀπτικὲς ἀλλὰ καὶ οἱ ἀκουστικὲς (ἀπ. 101, 103, 110, 114).
2. Ἡ φωνὴ ὡς κάτι σωματικὸ μᾶς θέτει σὲ κίνηση. Αὐτὴ ἡ κίνηση μπορεῖ νὰ εἶναι ἡ συγκίνηση, τὸ εὐάρεστο αἴσθημα, ποὺ προκαλεῖ ἡ μουσική. Ἡ φωνὴ λοιπὸν μπορεῖ νὰ εἶναι μιὰ ἔκφραση τοῦ ὡραίου. Μπορεῖ ὅμως νὰ εἶναι ὡς ἔναρθρη φωνὴ ἔκφραση τοῦ λόγου, τῆς σκέψης. Μπορεῖ ὡστόσο ὡς «λέξις» νὰ μὴ σημαίνει καὶ τίποτε (δὲς ἀπ. 156).