You are here

93

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Cicero, Tusculanae disputationes 5.12, 34:

Et si Zeno Citieus, advena quidam et quidam et ignobilis verborum opifex,
insinuasse se in antiquam philosophiam videtur, huius sententiae gravitas a
Platonis auctoritate repetatur, apud quem saepe haec oratio usurpata est, ut
nihil praeter virtutem diceretur bonum.

Cicero, Tuscul. disput. 5.12, 34:

Κι' ἂν εἶναι κανεὶς τῆς γνώμης, ὅτι ὁ Ζήνων ὁ Κιτιεύς, ἕνας ὁποιοσδή-

ποτε ξένος καὶ κατασκευαστὴς λόγων, φώλιασε μέσα στὴν ἀρχαία φιλο-

σοφία, τότε τὸ βάρος τῆς γνώμης του θὰ καλυφθεῖ ἀπὸ τὴν αὐθεντία τοῦ

Πλάτωνος, στὸν ὁποῖο συχνὰ προσάγεται αὐτὸς ὁ λόγος, ὅτι τίποτε δὲν

μπορεῖ νὰ ὀνομασθεῖ καλὰ ἐκτὸς τῆς ἀρετῆς.

Σχόλια: 

ἀπ. 93-98:
Στὰ ἀποσπάσματα αὐτὰ ὁ Κικέρων κατανοεῖ τοὺς Στωικοὺς μὲ τὸ πνεῦμα τοῦ Ἀντιόχου τοῦ Ἀσκαλωνίτη (120-68 π.Χ.), σύμφωνα μὲ τὸ ὁποῖο ἡ Ἀκαδημία, ὁ Περίπατος καὶ ἡ Στοὰ ἀκολουθοῦσαν ἀπὸ κοινοῦ σωκρατικὲς ἰδέες καὶ ἀπέκλιναν ἀπ' αὐτὲς ἐξ αἰτίας τοῦ ἀνταγωνισμοῦ των ἢ ἡ διαφορά τους ὀφείλεται στὴν εἰσαγωγὴ νέας ὁρολογίας. Ἰδιαίτερα γιὰ τοὺς Στωικοὺς ἀναφέρεται ἐδῶ, ὅτι διακρίθηκαν κατ' ἐξοχὴν διὰ τῆς νέας ὁρολογίας, ποὺ εἰσήγαγαν. Ἐπιχειρεῖται νὰ ἀποδειχθεῖ στὰ κείμενα αὐτά, ὅτι τοῦτο ἰσχύει καὶ γιὰ τὴ λογικὴ καὶ τὴ διαλεκτική. Τὰ ἐπιτεύγματα τοῦ Χρυσίππου ἐξαίρονται, ὄχι ὅμως κατ' ἀξίαν, εἰς βάρος τοῦ Ζήνωνος. Στὸν Ζήνωνα ὡστόσο ἀναγνωρίζεται (ἀπ. 97), ὅτι ἦταν ὀξυδερκὴς στοχαστὴς καὶ ἦταν σὲ θέση νὰ διαλέγεται μὲ ἐξαιρετικὴ λεπτότητα.