You are here

172α

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Tertullianus, Ad naturam 2.4:

Ecce enim Zeno quoque materiam mundialem a deo separat  et eum per illam

tamquam mel per favos transisse dicit.

Tertullianus, Ad nat. 2.4:

Ἰδοὺ λοιπὸν ὁ Ζήνων ποὺ διαχωρίζει τὴν ὕλη ἀπὸ τὸν θεὸ καὶ λέγει ὅτι

αὐτὸς περνᾶ μέσ' ἀπ' αὐτὴν ὅπως τὸ μέλι μέσ' ἀπὸ τὸ κερί.

Σχόλια: 

ἀπ. 172, 172α:
Ἡ θεία πρόνοια καὶ ἡ παρουσία τοῦ θεοῦ μέσα σὲ ὅλα θέτει τὸ πρόβλημα τῆς δικαιολόγησης τοῦ κακοῦ. Σ' ἕνα κόσμο, ποὺ εἶναι ὁ καλύτερος δυνατὸς καὶ ὅπου τὰ πάντα γίνονται σύμφωνα μὲ σκοπούς, ποὺ ἀποβλέπουν στὸ καλό, πῶς εἶναι δυνατὸ νὰ ὑπάρχει τὸ εὐτελὲς καὶ τὸ κακὸ (τὰ χαντάκια, τὰ σκουλήκια καὶ οἱ αἰσχρουργοί);
Τὸ πρόβλημα θὰ ἀπασχόλησε ὁπωσδήποτε καὶ τὸν Ζήνωνα, ἰδιαίτερα ὅμως ὁ Χρύσιππος ἔδωσε ἀρκετὲς καὶ διαφορετικὲς ἐξηγήσεις, ποὺ καταγράφονται ἀπὸ τὸν Πλούταρχο («Περὶ στωικῶν ἐναντιωμάτων», 32-37). Ὁ Χρύσιππος λέει, ὅτι τὸ κακὸ ὀφείλεται στὴν ἠθική μας ἀδυναμία ἀφ' ἑνὸς καὶ στὸ γεγονὸς ὅτι τὰ κακὰ ποὺ συμβαίνουν ὅπως οἱ σεισμοί, οἱ ἀνομβρίες κτλ. ὑπηρετοῦν τελικὰ κι' αὐτὰ τὸν καθολικὸ λόγο. Γιὰ τὸ θέμα αὐτὸ δές: A.A. Long, Philosophical Quarterly1 18 (1968), σσ. 329-43.

ἀπ. 172α:
Ὁ θεὸς εἶναι ἕνα μὲ τὴν ὕλη κι' ὅμως διαχωρίζεται ἀπ' αὐτήν· εἶναι τὸ ποιοῦν, ἐνῶ αὐτὴ εἶναι τὸ πάσχον (Δ. Λαέρτ. 7. 134)· ὡς ποιητικὴ ἀρχὴ πλάθει τὴν ὕλη καὶ τὴ διαπερνᾶ. Ἡ παρομοίωση ἀνήκει στὸν Ζήνωνα. Ὁ θεὸς συγχέεται παντοῦ μὲ τὴν ὕλη.

  1. Long, A. A. (1968), The Stoic Concept of Evil, The Philosophical Quarterly 18: 329-343.