You are here

172

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Τατιανός, Πρὸς Ἕλληνας c3, p. 143c:

Αὐτὸς (ἐνν. ὁ Ζήνων) στὴ θεωρία του γιὰ τὴν ἐκπύρωση εἰσάγει περισ-

σότερους μοχθηροὺς παρὰ δίκαιους, ποὺ ὑπῆρξαν ὁ Σωκράτης καὶ ὁ

Ἡρακλῆς καὶ μερικοὶ ἄλλοι τέτοιοι λίγοι καὶ ὄχι πολλοί. Γιατὶ οἱ κακοὶ θὰ

βρεθοῦν πολὺ περισσότεροι ἀπὸ τοὺς ἀγαθούς. Καὶ ὁ θεὸς θὰ ἀποδει-

χθεῖ, ὅτι εἶναι κατ' αὐτὸν (τὸν Ζήνωνα) ποιητὴς κακῶν κατοικώντας

μέσα σὲ χαντάκια καὶ σκουλήκια καὶ αἰσχρουργούς.

Σχόλια: 

ἀπ. 172, 172α:
Ἡ θεία πρόνοια καὶ ἡ παρουσία τοῦ θεοῦ μέσα σὲ ὅλα θέτει τὸ πρόβλημα τῆς δικαιολόγησης τοῦ κακοῦ. Σ' ἕνα κόσμο, ποὺ εἶναι ὁ καλύτερος δυνατὸς καὶ ὅπου τὰ πάντα γίνονται σύμφωνα μὲ σκοπούς, ποὺ ἀποβλέπουν στὸ καλό, πῶς εἶναι δυνατὸ νὰ ὑπάρχει τὸ εὐτελὲς καὶ τὸ κακὸ (τὰ χαντάκια, τὰ σκουλήκια καὶ οἱ αἰσχρουργοί);
Τὸ πρόβλημα θὰ ἀπασχόλησε ὁπωσδήποτε καὶ τὸν Ζήνωνα, ἰδιαίτερα ὅμως ὁ Χρύσιππος ἔδωσε ἀρκετὲς καὶ διαφορετικὲς ἐξηγήσεις, ποὺ καταγράφονται ἀπὸ τὸν Πλούταρχο («Περὶ στωικῶν ἐναντιωμάτων», 32-37). Ὁ Χρύσιππος λέει, ὅτι τὸ κακὸ ὀφείλεται στὴν ἠθική μας ἀδυναμία ἀφ' ἑνὸς καὶ στὸ γεγονὸς ὅτι τὰ κακὰ ποὺ συμβαίνουν ὅπως οἱ σεισμοί, οἱ ἀνομβρίες κτλ. ὑπηρετοῦν τελικὰ κι' αὐτὰ τὸν καθολικὸ λόγο. Γιὰ τὸ θέμα αὐτὸ δές: A.A. Long, Philosophical Quarterly1 18 (1968), σσ. 329-43.

  1. Long, A. A. (1968), The Stoic Concept of Evil, The Philosophical Quarterly 18: 329-343.