You are here

170ε

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Ἐπιφάνιος, Πανάριον 1. 3. 7 (Dindorf 1. p. 346):

Ἀρχηγὸς τῶν Στωικῶν ἔγινε ὁ Ζήνων ὁ Κιτιεύς· ἄλλοι ὅμως λένε τὸν

Ζήνωνα τὸν Ἐλεάτην. Γιατὶ εἶναι δύο οἱ Ζήνωνες· ὅμοια καὶ οἱ δυὸ

διατύπωσαν τὸ ἴδιο δόγμα. Αὐτοὶ ὁρίζουν τὸν θεὸ ὡς νοῦ καὶ λένε ὅτι

αὐτὸς εἶναι ἡ ψυχὴ τοῦ παντός, ἐννοῶ τοῦ οὐρανοῦ, τῆς γῆς καὶ τῶν

ἄλλων. Γιατὶ λέγει τὸ πᾶν, ὅτι εἶναι σῶμα του, ὅπως εἶπα, καὶ τὰ μάτια

του τὰ ἄστρα. Μοιράζουν δὲ τὴ μιὰ θεότητα σὲ πολλὲς μερικές, ὅπως τὸν

ἥλιο, τὴ σελήνη, τὰ ἄστρα, τὴν ψυχή, τὸν ἀέρα καὶ στὰ ἄλλα. Τὴ δὲ ψυχὴ

τὴ θεωροῦν μέρος τοῦ θεοῦ καὶ ἀθάνατη. Καὶ μιλοῦν γιὰ μετενσαρκώσεις

ψυχῶν καὶ γιὰ ὁλοκληρωτικὴ φθορὰ τῶν σωμάτων καὶ γιὰ τὴν εἱμαρμένη

καὶ τὴ γένεση, ἀπὸ τὴν ὁποία (εἱμαρμένη) διοικοῦνται τὰ πάντα.

Σχόλια: 

ἀπ. 170β, 170γ, 170δ, 170ε:
Ὁ Ζήνων χαρακτηρίζει τὸν θεὸ ψυχὴ τοῦ παντὸς ἔχοντας προφανῶς πηγὴ ἔμπνευσής του τὸν πλατωνικὸ Τίμαιο. Ὁ ζηνώνειος θεὸς εἶναι πῦρ καὶ πνεῦμα συνάμα, τὸ ἴδιο πνεῦμα, ποὺ ἐμψυχώνει τὸν ἔναστρο οὐρανὸ καὶ τὴ δική μας ζωή. Παρατηροῦμε μιὰν ἀντιστοιχία λοιπὸν μακρόκοσμου-μικρόκοσμου, λόγου τοῦ κόσμου καὶ ἀνθρώπινου λόγου, ποὺ σχετίζεται ἄμεσα μὲ τὴ ζηνώνεια θεολογία (170γ, 170δ).