You are here

170δ

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Ἐπιφάνιος, Κατὰ αἱρέσεων 1. 5. 1 (Dindorf 1. p. 291):

Καὶ οἱ Στωικοὶ φρονοῦν γιὰ τὴ θεότητα τοῦτο, λέγοντας ὅτι ὁ θεὸς εἶναι

νοῦς, ἡ ψυχὴ ὅλου τοῦ θόλου ποὺ βλέπουμε, τοῦ οὐρανοῦ ἐννοῶ καὶ τῆς

γῆς καὶ τῶν ἄλλων, ὅπως ἡ ψυχὴ μέσα στὸ σῶμα. Καταμερίζουν δὲ οἱ

ἴδιοι τὴ μιὰ θεότητα σὲ πολλὲς μερικὲς οὐσίες, τὸν ἥλιο καὶ τὴ σελήνη καὶ

τὰ ἄστρα, σὲ ψυχὴ καὶ ἀέρα καὶ τὰ ἄλλα, καὶ σὲ μετεμψυχώσεις τῶν

ψυχῶν καὶ μετενσωματώσεις ἀπὸ σῶμα σὲ σῶμα, ποὺ καθαρίζουν τὰ

σώματα, καὶ ποὺ πάλι εἰσδύουν μέσα στὰ σώματα καὶ γεννιοῦνται ξανά.

Ὑφαίνουν αὐτὴ τὴν ἀσέβεια μὲ τὴν πολλή τους πλάνη καὶ θεωροῦν τὴν

ψυχὴ μέρος τοῦ θεοῦ καὶ ἀθάνατη. Ἀρχηγὸ δὲ τῆς Στοᾶς εἶχαν τὸν

Ζήνωνα, γιὰ τὸν ὁποῖο γίνεται πολὺς λόγος.

Σχόλια: 

ἀπ. 170β, 170γ, 170δ, 170ε:
Ὁ Ζήνων χαρακτηρίζει τὸν θεὸ ψυχὴ τοῦ παντὸς ἔχοντας προφανῶς πηγὴ ἔμπνευσής του τὸν πλατωνικὸ Τίμαιο. Ὁ ζηνώνειος θεὸς εἶναι πῦρ καὶ πνεῦμα συνάμα, τὸ ἴδιο πνεῦμα, ποὺ ἐμψυχώνει τὸν ἔναστρο οὐρανὸ καὶ τὴ δική μας ζωή. Παρατηροῦμε μιὰν ἀντιστοιχία λοιπὸν μακρόκοσμου-μικρόκοσμου, λόγου τοῦ κόσμου καὶ ἀνθρώπινου λόγου, ποὺ σχετίζεται ἄμεσα μὲ τὴ ζηνώνεια θεολογία (170γ, 170δ).