You are here

170γ

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Themistius, De anima 1.5 (Spengel 2, p. 64):

Ἔστι δὲ καὶ ἑτέρα τις δόξα παρὰ τὰς εἰρημένας περὶ ψυχῆς ἐν παντὶ τῷ

ὄντι μεμῖχθαι λέγουσα τὴν ψυχὴν καὶ διὰ παντὸς διήκειν τοῦ κόσμου καὶ

πᾶν αὐτοῦ μόριον ἔμψυχον εἶναι ... τάχα δὲ καὶ τοῖς ἀπὸ Ζήνωνος σύμ-

φωνοςδόξα, διὰ πάσης οὐσίας πεφοιτηκέναι τὸν θεὸν τιθεμένοις, καὶ

ποῦ μὲν εἶναι νοῦν, ποῦ δὲ ψυχήν, ποῦ φύσιν, ποῦ δὲ ἕξιν.

Θεμίστιος, Περὶ Ψυχῆς 1.5 (Spengel 2, p. 64):

Ὑπάρχει δὲ καὶ μιὰ ἄλλη δοξασία ἐκτὸς ἀπ' αὐτές, ποὺ ἔχουμε πεῖ, γιὰ

τὴν ψυχή, ποὺ λέει ὅτι ἡ ψυχὴ εἶναι ἀναμεμειγμένη μὲ κάθε ὂν καὶ ὅτι

διέρχεται μέσ' ἀπ' ὅλο τὸν κόσμο... καὶ ὅτι κάθε μόριο τοῦ κόσμου εἶναι

ἔμψυχο... κι' ἴσως αὐτὴ ἡ δοξασία εἶναι σύμφωνη μ' ἐκείνη τῶν ὀπαδῶν

τοῦ Ζήνωνος, ποὺ ὑποθέτουν, ὅτι ὁ θεὸς κατοικεῖ μέσα σὲ ὅλη τὴν οὐσία

κι' ὅτι κάπου ἐδῶ εἶναι νοῦς, κάπου ψυχή, κάπου δὲ συνεκτικὴ δύναμη.

Σχόλια: 

ἀπ. 170β, 170γ, 170δ, 170ε:
Ὁ Ζήνων χαρακτηρίζει τὸν θεὸ ψυχὴ τοῦ παντὸς ἔχοντας προφανῶς πηγὴ ἔμπνευσής του τὸν πλατωνικὸ Τίμαιο. Ὁ ζηνώνειος θεὸς εἶναι πῦρ καὶ πνεῦμα συνάμα, τὸ ἴδιο πνεῦμα, ποὺ ἐμψυχώνει τὸν ἔναστρο οὐρανὸ καὶ τὴ δική μας ζωή. Παρατηροῦμε μιὰν ἀντιστοιχία λοιπὸν μακρόκοσμου-μικρόκοσμου, λόγου τοῦ κόσμου καὶ ἀνθρώπινου λόγου, ποὺ σχετίζεται ἄμεσα μὲ τὴ ζηνώνεια θεολογία (170γ, 170δ).