You are here

57

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Diogenes Laertius 7.165:

Ἥριλλος δ' ὁ Χαλκηδόνιος1 τέλος εἶπε τὴν ἐπιστήμην, ὅπερ ἐστὶ ζῆν ἀεὶ

πάντ' ἀναφέροντα πρὸς τὸ μετ' ἐπιστήμης ζῆν καὶ μὴ τῇ ἀγνοίᾳ διαβε-

βλημένον. εἶναι δὲ τὴν ἐπιστήμην ἕξιν ἐν φαντασιῶν προσδέξει ἀνυπό-

πτωτον2 ὑπὸ λόγου3. ...διαφέρειν δὲ τέλος καὶ ὑποτελίδα· τῆς μὲν γὰρ καὶ

  τοὺς μὴ σοφοὺς στοχάζεσθαι, τοῦ δὲ μόνον τὸν σοφόν... ἔστι δ' αὐτοῦ τὰ

βιβλία4 ὀλιγόστιχα μέν, δυνάμεως δὲ μεστὰ καὶ περιέχοντα ἀντιρρήσεις

πρὸς Ζήνωνα.

  1. 1 Χαλκηδόνιος BFP. restit. von der Mühll., approb. Gigante, Hülser: Καρχηδόνιος ed. princ. Long
  2. 3-4 προσδέξει ἀνυπόπτωτον Hübner ex. DL VII 47: πρὸς δεξιὰν ὑπόπτωτον BFP προσδέξει ἀνυποκρίτῳ Suda
  3. 4 λόγου ed. princ., λόγων BFP
  4. 6 αὐτοῦ τὰ βιβλία (hoc ord.) PL.
Διογένης Λαέρτιος 7.165:

Ὁ Ἥριλλος ὁ Χαλκηδόνιος εἶπε ὅτι τελικὸς σκοπὸς εἶναι ἡ γνώση, δηλ.

νὰ ζεῖ κανεὶς ἔτσι, ὥστε νὰ ζεῖ σύμφωνα μὲ τὸ πνεῦμα τῆς γνώσης καὶ νὰ

μὴν ἀφήνεται νὰ πλανᾶται ἀπὸ τὴν ἄγνοια. Ἡ γνώση ὅμως εἶναι μιὰ ἕξη

στὴν ἀποδοχὴ παραστάσεων, ποὺ δὲν καταπίπτουν ἀπὸ τὸν λόγο... Ἐπὶ

πλέον ὑπάρχει μιὰ διαφορὰ μεταξὺ τοῦ τελικοῦ σκοποῦ καὶ τῶν μέσων

πρὸς αὐτὸν τὸν σκοπό. Γιατὶ τὰ τελευταῖα τὰ στοχάζονται καὶ οἱ μὴ

σοφοί, τὸν πρῶτο ὅμως μόνο ὁ σοφός... Τὰ συγγράμματά του εἶναι

ὀλιγόστιχα, εἶναι ὅμως μεστὰ ἀπὸ δύναμη καὶ περιέχουν ἀνασκευὲς

τῶν ἐπιχειρημάτων τοῦ Ζήνωνος.