You are here

128

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Olympiodorus, Scholia in Platonis Gorgiam 12.1, p. 69 sq.:

Ζήνων δέ φησιν ὅτι «τέχνη ἐστὶ σύστημα ἐκ καταλήψεων συγγεγυμνα-

σμένων1 πρός τι τέλος εὔχρηστον τῶν ἐν τῷ βίῳ ». πίπτει τοίνυν καὶ ὑπὸ

τοῦτον τὸν ὁρισμὸν ἡ ρητορική.

  1. 1-2 συγγεγυμνασμένων v. Arnim, Mansgfeld (Greek Roman and Byzantine Studies 24, 1983, p. 57), Hülser: -νον cod., Westerink.
Ὀλυμπιόδωρος, Σχόλια εἰς Γοργίαν 12.1, p. 69 sq.:

...Ὁ Ζήνων ὅμως λέει, ὅτι ἡ τέχνη (ἐπιστήμη) εἶναι σύστημα ἀπὸ γνώσεις

(καταλήψεις), ποὺ τὶς γυμνάζουμε ἀπὸ κοινοῦ πρὸς κάποιο σκοπὸ εὔ-

χρηστο στὴν καθημερινή μας ζωή. Ἐμπίπτει λοιπὸν κάτω ἀπ' αὐτὸν τὸν

ὁρισμὸ καὶ ἡ ρητορική.

Σχόλια: 

ἀπ. 125, 126, 128:

Ἡ ἐπιστήμη, ποὺ δηλώνεται μὲ τὸν ὅρο τέχνη, ὁρίζεται ἀπὸ τὸν Ζήνωνα ὡς σύστημα ἀπὸ καταλήψεις, ποὺ ἀσκοῦνται καὶ ἀναπτύσσονται μαζί. Οἱ τέχνες ἀποβλέπουν σὲ πρακτικοὺς σκοπούς. Βλ. ἐπίσης: Quintil. II 17, 41 καὶ Cic. Frag. apud Diomed. 414, Cicero Acad. II 22.
Ἀξίζει νὰ συγκρίνουμε τὸν ὁρισμὸ τοῦ Ζήνωνος μ' ἐκεῖνον ποὺ δίνει ὁ Ἀριστοτέλης: (Ἠθ. Νικ. Δ 4, 6: «Ἡ μὲν οὖν τέχνη ἕξις τις μετὰ λόγου ἀληθοῦς ποιητικὴ ἐστίν.» καὶ Μετὰ τὰ φ. Ι 1, 5: «γίνεται δὲ τέχνη ὅταν ἐκ πολλῶν τῆς ἐμπειρίας ἐννοημάτων μία καθόλου γένηται περὶ τῶν ὁμοίων ὑπόληψις.») Ἡ διάκριση τοῦ Ἀριστοτέλη μεταξὺ τῆς ἐπιστήμης, ποὺ καταγίνεται μὲ τὸ ὄν, καὶ τῆς τέχνης, ποὺ ἀφορᾶ τὴ γένεση, εἶναι ξένη στὸ ζηνώνειο σύστημα.

ἀπ. 128:
«πρός τι τέλος εὔχρηστον τῶν ἐν τῷ βίῳ.» Φαίνεται ὁ χρηστικός, πρακτικὸς σκοπὸς τῆς τέχνης.