You are here

126

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Sextus Empiricus, Pyrrhoniae Hypotyposes 3.188:
Σέξτος Ἐμπειρικός, Πυρρώνειοι ὑποτυπώσεις 3.188:

Πάλι οἱ Στωικοὶ λένε, ὅτι μερικὲς τέχνες (ἐπιστῆμες) στὴν περιοχὴ τῆς

ψυχῆς εἶναι ἀγαθά, δηλ. οἱ ἀρετές· μιὰ τέχνη ὅμως εἶναι, ὅπως λένε, ἕνα

σύστημα ἀπὸ γνώσεις (καταλήψεις), ποὺ ἔχουν συγγυμνασθεῖ, οἱ δὲ κα-

ταλήψεις γεννιοῦνται στὸ ἡγεμονικὸ ὄργανο. Πῶς λοιπὸν στὸ ἡγεμονικὸ

ὄργανο, ποὺ συμφωνα μ' αὐτοὺς εἶναι πνεῦμα (πνοή), ἐναποτίθενται οἱ

καταλήψεις καὶ γίνεται ἡ συνάθροισή τους, ὥστε νὰ προκύψει μιὰ τέχνη,

δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ τὸ ἐννοήσει κανείς, ἀφοῦ ἡ ἐντύπωση, ποὺ ἀκο-

λουθεῖ, ἀπαλείφει πάντα τὴν προηγούμενη· γιατὶ τὸ πνεῦμα (ὅπως λένε)

διαχέεται καὶ κινεῖται στὸ σύνολό του σὲ κάθε ἐντύπωση.

Σχόλια: 

ἀπ. 125, 126, 128:
Ἡ ἐπιστήμη, ποὺ δηλώνεται μὲ τὸν ὅρο τέχνη, ὁρίζεται ἀπὸ τὸν Ζήνωνα ὡς σύστημα ἀπὸ καταλήψεις, ποὺ ἀσκοῦνται καὶ ἀναπτύσσονται μαζί. Οἱ τέχνες ἀποβλέπουν σὲ πρακτικοὺς σκοπούς. Βλ. ἐπίσης: Quintil. II 17, 41 καὶ Cic. Frag. apud Diomed. 414, Cicero Acad. II 22.
Ἀξίζει νὰ συγκρίνουμε τὸν ὁρισμὸ τοῦ Ζήνωνος μ' ἐκεῖνον ποὺ δίνει ὁ Ἀριστοτέλης: (Ἠθ. Νικ. Δ 4, 6: «Ἡ μὲν οὖν τέχνη ἕξις τις μετὰ λόγου ἀληθοῦς ποιητικὴ ἐστίν.» καὶ Μετὰ τὰ φ. Ι 1, 5: «γίνεται δὲ τέχνη ὅταν ἐκ πολλῶν τῆς ἐμπειρίας ἐννοημάτων μία καθόλου γένηται περὶ τῶν ὁμοίων ὑπόληψις.») Ἡ διάκριση τοῦ Ἀριστοτέλη μεταξὺ τῆς ἐπιστήμης, ποὺ καταγίνεται μὲ τὸ ὄν, καὶ τῆς τέχνης, ποὺ ἀφορᾶ τὴ γένεση, εἶναι ξένη στὸ ζηνώνειο σύστημα.