You are here

125

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Sextus Empiricus, Adversus Mathematicos 11.182:

Τέχνη γάρ ἐστι σύστημα ἐκ καταλήψεων, καὶ κατάληψίς ἐστι καταληπτι-

κῆς φαντασίας συγκατάθεσις .

Σέξτος Ἐμπειρικός, Πρὸς Μαθηματικοὺς 11.182:

Ἡ τέχνη (ἐπιστήμη) εἶναι σύστημα ἀπὸ γνώσεις (καταλήψεις) καὶ ἡ κα-

τάληψη εἶναι ἡ συγκατάθεση σὲ μιὰ καταληπτικὴ παράσταση.

Σχόλια: 

ἀπ. 125, 126, 128:
Ἡ ἐπιστήμη, ποὺ δηλώνεται μὲ τὸν ὅρο τέχνη, ὁρίζεται ἀπὸ τὸν Ζήνωνα ὡς σύστημα ἀπὸ καταλήψεις, ποὺ ἀσκοῦνται καὶ ἀναπτύσσονται μαζί. Οἱ τέχνες ἀποβλέπουν σὲ πρακτικοὺς σκοπούς. Βλ. ἐπίσης: Quintil. II 17, 41 καὶ Cic. Frag. apud Diomed. 414, Cicero Acad. II 22.
Ἀξίζει νὰ συγκρίνουμε τὸν ὁρισμὸ τοῦ Ζήνωνος μ' ἐκεῖνον ποὺ δίνει ὁ Ἀριστοτέλης: (Ἠθ. Νικ. Δ 4, 6: «Ἡ μὲν οὖν τέχνη ἕξις τις μετὰ λόγου ἀληθοῦς ποιητικὴ ἐστίν.» καὶ Μετὰ τὰ φ. Ι 1, 5: «γίνεται δὲ τέχνη ὅταν ἐκ πολλῶν τῆς ἐμπειρίας ἐννοημάτων μία καθόλου γένηται περὶ τῶν ὁμοίων ὑπόληψις.») Ἡ διάκριση τοῦ Ἀριστοτέλη μεταξὺ τῆς ἐπιστήμης, ποὺ καταγίνεται μὲ τὸ ὄν, καὶ τῆς τέχνης, ποὺ ἀφορᾶ τὴ γένεση, εἶναι ξένη στὸ ζηνώνειο σύστημα.