You are here

123

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Lactantius, Institutiones divinae 3.4, 1 sq.:

Recte igitur Zenon ac Stoici opinationem repudiarunt. opinari enim te scire

quod nescias non est sapientis, sed temerarii potius ac stulti. ergo si neque sciri

quicquam potest, ut Socrates docuit, neque opinari oportet, ut Zenon, tota

philosophia sublata est.

Lactantius, Institutiones divinae 3.4, 1 sq.:

Μὲ τὸ δίκιο τους λοιπὸν ἀπορρίπτουν ὁ Ζήνων καὶ οἱ Στωικοὶ τὴ γνώμη.

Γιατί, τὸ νὰ σχηματίσει κανεὶς τὴ γνώμη, ὅτι αὐτὸ ποὺ δὲν γνωρίζει

κανείς, ὡστόσο τὸ γνωρίζει, δὲν εἶναι ἴδιον τοῦ σοφοῦ, ἀλλὰ τοῦ μωροῦ

καὶ τοῦ ἀνόητου. Ἂν λοιπὸν κανεὶς οὔτε νὰ γνωρίσει μπορεῖ, ὅπως

δίδασκε ὁ Σωκράτης, οὔτε ἐπιτρέπεται νὰ ἔχει γνῶμες, ὅπως ἐξηγοῦσε

ὁ Ζήνων, τότε αἴρεται ἡ ὅλη φιλοσοφία.

Σχόλια: 

Ἐπιστήμη-δόξα-κατάληψις (ἀπ. 119-123):
Ὁ Ζήνων σύμφωνα μὲ τὶς μαρτυρίες αὐτὲς ἀποδίδει τὴ γνώση-ἐπιστήμη μόνο στοὺς σοφούς, τὴ γνώμη (δόξα) στοὺς φαύλους, τὴν κατάληψιν, ποὺ βρίσκεται ἀνάμεσα στὴν ἐπιστήμη καὶ τὴ δόξα, καὶ στοὺς δυό.
Τὴ δόξα τὴ χαρακτηρίζει «ἀσθενῆ καὶ ψευδῆ συγκατάθεσιν» (Σέξτος, Μαθ. 7. 151, ἀπ. 119). Ἰσοδυναμεῖ, ὅπως καὶ στὸν Πλάτωνα, μὲ ἄγνοια. Ἡ ἐπιστήμη ἀπὸ τὴν ἄλλη εἶναι ἡ συνειδητὴ γνώση, κατοχυρωμένη σὲ ἐπιχειρήματα τοῦ λόγου, ποὺ μόνο ὁ σοφὸς κατέχει. Ἡ κατάληψις τέλος ὡς συγκατάθεσης σὲ μιὰ καταληπτικὴ φαντασία, ὅταν εἶναι ἀμετάτπωτη καὶ ἀλάθητη, εἶναι κάτι, ποὺ κατέχει ὁ σοφός, στὸν φαῦλο ὅμως ἡ κατάληψις αὐτὴ μπορεῖ νὰ εἶναι εὐκαιριακὴ καὶ τυχαία συγκατάθεση, ποὺ σφάλλεται. Δὲς σχετικὰ Stein1, σ. 311 καὶ σημ. 711, ὅπου συμπεραίνει, ὅτι οἱ ὁρισμοὶ εἶναι ζηνώνειοι.

  1. Stein, L. (1886), Die Psychologie der Stoa, Vols. 1-2, Berliner Studien für classische Philologie und Archaeologie Berlin.