You are here

32

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Diogenes Laertius 1.13-15:

Φιλοσοφίας δὲ δύο γεγόνασιν ἀρχαί, τε ἀπὸ Ἀναξιμάνδρου καὶ ἡ ἀπὸ

Πυθαγόρου· τοῦ μὲν Θαλοῦ διακηκοότος, Πυθαγόρου δὲ Φερεκύδης

καθηγήσατο. καὶ ἐκαλεῖτο ἡ μὲν Ἰωνική1, ὅτι Θαλῆς Ἴων ὤν, Μιλήσιος

γάρ, καθηγήσατο Ἀναξιμάνδρου· ἡ δὲ Ἰταλικὴ ἀπὸ Πυθαγόρου, ὅτι τὰ

  πλεῖστα κατὰ τὴν Ἰταλίαν ἐφιλοσόφησεν. (14) καταλήγει δὲ ἡ μὲν εἰς

Κλειτόμαχον καὶ Χρύσιππον καὶ Θεόφραστον (ἡ Ἰωνική)· ἡ δὲ Ἰταλικὴ

εἰς Ἐπίκουρον. Θαλοῦ μὲν γὰρ Ἀναξίμανδρος, οὗ Ἀναξιμένης, οὗ Ἀνα-

ξαγόρας, οὗ Ἀρχέλαος, οὗ Σωκράτης ὁ τὴν ἠθικὴν εἰσαγαγών· οὗ οἵ τε

ἄλλοι Σωκρατικοὶ καὶ Πλάτων ὁ τὴν ἀρχαίαν Ἀκαδήμειαν συστησάμε-

νος· οὗ Σπεύσιππος καὶ Ξενοκράτης, οὗ Πολέμων,... οὗ Καρνεάδης, οὗ

Κλειτόμαχος. καὶ ὧδε μὲν εἰς Κλειτόμαχον. (15) Εἰς δὲ Χρύσιππον οὕτω

καταλήγει· Σωκράτους Ἀντισθένης, οὗ Διογένηςκύων, οὗ Κράτης

Θηβαῖος, οὗ ΖήνωνΚιτιεύς, οὗ Κλεάνθης, οὗ Χρύσιππος. εἰς δὲ Θε-

όφραστον οὕτως· Πλάτωνος Ἀριστοτέλης, οὗ Θεόφραστος.

  1. 3 (ἡ ἰωνικὴ) del. Hübner
Διογένης Λαέρτιος 1.13-15:

Ἡ φιλοσοφία εἶχε δύο ἀρχές, αὐτὴ ποὺ προερχόταν ἀπὸ τὸν Ἀναξίμαν-

δρο καὶ αὐτὴ ἀπὸ τὸν Πυθαγόρα. Ὁ πρῶτος ἦταν μαθητὴς τοῦ Θαλῆ,

ἐνῶ τοῦ Πυθαγόρα δάσκαλος ἦταν ὁ Φερεκύδης. Καὶ ὀνομαζόταν ἡ μιὰ

Ἰωνικὴ σχολή, γιατὶ ὁ Θαλῆς ἦταν Ἴωνας, ἀφοῦ ἦταν Μιλήσιος καὶ

δίδαξε τὸν Ἀναξίμανδρο, ἡ ἄλλη δὲ ὀνομαζόταν Ἰταλικὴ σχολὴ ἀπὸ

τὸν Πυθαγόρα, ποὺ ἄσκησε τὴ φιλοσοφία τὸν περισσότερο καιρὸ στὴν

Ἰταλία. (14) Ἡ πρώτη σχολὴ καταλήγει στὸν Κλειτόμαχο καὶ τὸν Χρύ-

σιππο καὶ τὸν Θεόφραστο (ἡ Ἰωνική), ἡ δὲ Ἰταλικὴ στὸν Ἐπίκουρο.

Γιατὶ τὸν Θαλῆ τὸν ἀκολουθεῖ ὁ ἕνας μετὰ τὸν ἄλλον ὁ Ἀναξίμανδρος,

ὁ Ἀναξιμένης, ὁ Ἀναξαγόρας, ὁ Ἀρχέλαος, ὁ Σωκράτης, ὁ ὁποῖος εἰ-

σήγαγε τὴν ἠθική. Καὶ οἱ ἄλλοι σωκρατικοὶ καὶ ὁ Πλάτων, ποὺ ἵδρυσε

τὴν ἀρχαία Ἀκαδημία. Κι' αὐτὸν ἀκολουθεῖ ὁ Σπεύσιππος καὶ ὁ Ξενο-

κράτης, κι' αὐτὸν ὁ Πολέμων,... ὁ Καρνεάδης καὶ τέλος ὁ Κλειτόμαχος.

Καὶ ἔτσι τοποθετεῖται ἡ σειρὰ ποὺ ὁδηγεῖ στὸν Κλειτόμαχο. (15) Ἡ δια-

δοχή, ποὺ καταλήγει στὸν Χρύσιππο, ἐμφανίζεται ὡς ἑξῆς: τὸν Σωκράτη

τὸν ἀκολουθεῖ ὁ Ἀντισθένης, αὐτὸν ὁ Διογένης ὁ κύων, αὐτὸν ὁ Κράτης

ὁ Θηβαῖος, κι' αὐτὸν ὁ ἕνας μετὰ τὸν ἄλλον ὁ Ζήνων ὁ Κιτιεύς, ὁ Κλε-

άνθης, ὁ Χρύσιππος. Καὶ ἡ σειρὰ ποὺ ὁδηγεῖ στὸν Θεόφραστο ἔτσι: τὸν

Πλάτωνα ἀκολουθεῖ ὁ Ἀριστοτέλης, κι' αὐτὸν ὁ Θεόφραστος.