You are here

186

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Diogenes Laertius 7.84:

Τὸ δ' ἠθικὸν  μέρος τῆς φιλοσοφίας διαιροῦσιν εἴς τε τὸν περὶ ὁρμῆς καὶ

εἰς τὸν περὶ ἀγαθῶν καὶ κακῶν τόπον καὶ εἰς τὸν περὶ παθῶν καὶ περὶ

ἀρετῆς καὶ περὶ τέλους περί τε τῆς πρώτης ἀξίας καὶ τῶν πράξεων καὶ

περὶ τῶν καθηκόντων προτροπῶν τε καὶ ἀποτροπῶν, οὕτω δ' ὑποδιαι-

ροῦσιν οἱ περὶ Χρύσιππον καὶ Ἀρχέδημον καὶ Ζήνωνα τὸν Ταρσέα καὶ

Ἀπολλόδωρον καὶ Διογένην καὶ Ἀντίπατρον καὶ Ποσειδώνιον· ὁ μὲν

γὰρ Κιτιεὺς Ζήνων καὶ ὁ Κλεάνθης, ὡς ἂν ἀρχαιότεροι, ἀφελέστερον

περὶ τῶν πραγμάτων διέλαβον

Διογένης Λαέρτιος 7.84:

Τὸ ἠθικὸ μέρος τῆς φιλοσοφίας τὸ διαιροῦν σὲ μέρη, στὸ περὶ ὁρμῆς, περὶ

ἀγαθῶν καὶ κακῶν, καὶ στὸ περὶ παθῶν καὶ περὶ ἀρετῆς καὶ περὶ τοῦ

τελικοῦ σκοποῦ τῆς ζωῆς καθὼς καὶ περὶ τῆς πρώτης ἀξίας καὶ τῶν

πράξεων καὶ περὶ τῶν καθηκόντων καὶ τῶν προτροπῶν καὶ ἀποτροπῶν.

Μὲ τὸν ἴδιο τρόπο ὑποδιαιροῦν καὶ ὁ Χρύσιππος καὶ ὁ Ἀρχέδημος καὶ ὁ

Ζήνων ὁ Ταρσέας καὶ ὁ Ἀπολλόδωρος καὶ ὁ Διογένης καὶ ὁ Ἀντίπα-

τρος καὶ ὁ Ποσειδώνιος· γιατὶ ὁ Ζήνων ὁ Κιτιεὺς καὶ ὁ Κλεάνθης, ὄντας

ἀρχαιότεροι, πραγματεύθηκαν αὐτὰ τὰ θέματα πιὸ ἁπλά.

Σχόλια: 

ἀπ. 186:
Προφανῶς οἱ δυσκολίες, στὶς ὁποῖες ἀναφέρεται ἡ μαρτυρία αὐτὴ δὲν ἀφοροῦν τὸν Ζήνωνα καὶ τὸν Κλεάνθη, γιατὶ δὲν ἀποδίδεται σ' αὐτοὺς μιὰ τέτοια λεπτομερὴς διαίρεση (Δὲς Pearson1, σ. 162). Ὡστόσο τὸ εὖρος τῆς θεματικῆς, ποὺ χάραξε ὁ Ζήνων, ὅπως θὰ δοῦμε, δὲν δικαιολογεῖ τὴν ἄποψη μιᾶς πιὸ ἀφελοῦς ἀντιμετώπισης τῆς ὅλης προβληματικῆς τῶν ἠθικῶν ἐκ μέρους του. Σχετικὰ βλ. Zeller2 σ. 223.

  1. Pearson, A. C. (1891), The Fragments of Zeno and Cleanthes, London.
  2. Zeller, E. (1880), Die Philosophie der Griechen, 3d ed., Leipzig.