You are here

22

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Diogenes Laertius 7.25:

Συνδιέτριψε δὲ καὶ Διοδώρῳ καθά φησιν Ἱππόβοτος· παρ' καὶ τὰ

διαλεκτικὰ ἐξεπόνησεν. ἤδη δὲ προκόπτων εἰσῄει καὶ πρὸς Πολέμωνα

ὑπ' ἀτυφίας, ὥστε φασὶ λέγειν ἐκεῖνον, «οὐ λανθάνεις1, ὦ Ζήνων, ταῖς

κηπαίαις παρεισρέων2 θύραις καὶ τὰ δόγματα κλέπτων Φοινικικῶς με-

  ταμφιεννύς.» καὶ πρὸς τὸν δείξαντα δ' αὐτῷ διαλεκτικὸν ἐν τῷ θερίζοντι

λόγῳ ἑπτὰ διαλεκτικὰς ἰδέας πυθέσθαι, πόσας εἰσπράττεται μισθοῦ· -

κούσαντα δὲ ἑκατόν, διακοσίας αὐτῷ δοῦναι. τοσοῦτον ἤσκει φιλομά-

θειαν3. φασὶ δὲ καὶ πρῶτον καθῆκον ὠνομακέναι καὶ λόγον περὶ αὐτοῦ

πεποιηκέναι. τοὺς θ' Ἡσιόδου στίχους μεταγράφειν οὕτω·
κεῖνος μὲν πανάριστος ὃς εὖ εἰπόντι πίθηται,
ἐσθλὸς δ' αὖ κἀκεῖνος ὃς αὐτὸς πάντα νοήσῃ.
κρείττονα γὰρ εἶναι τὸν ἀκοῦσαι καλῶς δυνάμενον τὸ λεγόμενον καὶ

χρῆσθαι4 αὐτῷ τοῦ δι' αὐτοῦ τὸ πᾶν συννοήσαντος· τῷ μὲν γὰρ εἶναι

μόνον τὸ συνεῖναι, τῷ δ' εὖ πεισθέντι προσεῖναι καὶ τὴν πρᾶξιν.

  1. 3 λανθάνης B
  2. 4. παρεισραίων B
  3. 7. φιλομυθίαν B
  4. 13. κεχρῆσθαι pro καὶ χρῆσθαι B, τὸ (pro τῷ) BF
Διογένης Λαέρτιος 7.25:

Ἐμαθήτευσε ὅμως καὶ στὸν Διόδωρο, ὅπως λέει ὁ Ἱππόβοτος, κοντὰ

στὸν ὁποῖο ἀσκήθηκε καλὰ στὴ διαλεκτικὴ καὶ ὅταν πιὰ εἶχε προχωρήσει

εἰσῆλθε στὴ σχολὴ τοῦ Πολέμωνα ἀπὸ μετριοφροσύνη, ὥστε λένε ὅτι ὁ

Πολέμων τοῦ εἶπε: «Δὲν μοῦ ξεφεύγεις, Ζήνωνα, ποὺ τρυπώνεις μέσα

στὶς θύρες τοῦ κήπου καὶ κλέβεις τὶς ἰδέες του μεταμφιέζοντάς τες μὲ

φοινικικὰ ἐνδύματα». Καὶ τὸν Διαλεκτικό, ποὺ τοῦ ἔδειξε ἑπτὰ διαλεκτι-

κοὺς τρόπους γιὰ τὸ σόφισμα τὸ γνωστὸ ὡς «ὁ θερίζων», τὸν ρώτησε νὰ

τοῦ πεῖ πόσα χρήματα θέλει γιὰ ἀμοιβή. Κι' ὅταν ἄκουσε ἑκατὸν (δραχ-

μές), τοῦ ἔδωσε διακόσιες. Τόσο μεγάλη ἦταν ἡ φιλομάθειά του. Λένε δὲ

ὅτι διασκεύασε τοὺς στίχους τοῦ Ἡσιόδου ὡς ἑξῆς:
Κεῖνος ἀπ' ὅλους ὁ ἄριστος ποὺ θὰ πειστεῖ σ' ὅποιον μιλᾶ σωστὰ
λαμπρὸς ὅμως πάλι ἐκεῖνος, ποὺ τὰ πάντα ὁ ἴδιος θὰ στοχαστεῖ.
Γιατὶ καλύτερος εἶναι αὐτὸς ποὺ μπορεῖ ν' ἀκούσει καλὰ αὐτὰ ποὺ τοῦ

λένε καὶ νὰ τὰ χρησιμοποιήσει γιὰ τὸν ἑαυτό του, ἀπὸ ἐκεῖνον ποὺ θὰ

συλλάβει ἀπὸ μόνος του τὸ πᾶν. Γιατὶ αὐτὸς διαθέτει μόνο κατανόηση,

αὐτὸς ὅμως ποὺ θὰ πεισθεῖ σωστά, διαθέτει ἐπὶ πλέον καὶ τὴν πράξη.