You are here

163α

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Philodemus, Περὶ εὐσεβείας c. 8:

1Δεῖ τὴν ‹δ›ύναμιν  οὖσαν συνα‹π›τικὴν2 οἰκε‹ί›ως τῶν μερῶ‹ν› πρὸ‹ς ἄ›λ-
ληλα καὶ ἐκ...3 ων τὴν δ' ἀνα‹τολὴ›ν ἡ‹λί›ου καὶ κύ‹κλησιν› ἢ περίοδον4.

  1. 1 locum ad Zenonem probabiliter rettulit Diels 1.1.; Venerem ipse induxi. ‖
  2. συντακτικὴν dedi v. Arnim: συναπτικὴν vulgo.
  3. 2 fortasse καὶ ἐκτικήν.
  4. 3 τὴν δ' ἀνατολὴν ἡλίου καὶ κύ(κλησιν) περίοδον Diels.
Φιλόδημος, Περὶ εὐσεβείας c.8:

Πρέπει ἡ δύναμη νὰ εἶναι συναπτικὴ τῶν μερῶν, τοῦ ἑνὸς πρὸς τὸ ἄλλο,

σύμφωνα μὲ μιὰν οἰκείωση, καὶ ἐκ ...ων... ἡ δὲ ἀνατολὴ τοῦ ἥλιου νὰ

εἶναι καὶ ἀνακύκληση ἢ περιοδικὴ κίνηση.

Σχόλια: 

ἀπ. 163α:
Στὸ ἀπ. 163α ἡ δύναμη αὐτὴ χαρακτηρίζεται ὡς συναπτικὴ τῶν μερῶν μὲ μιὰ οἰκείωση. Χρησιμοποιεῖται ὁ ὅρος συναπτικὸς ἀντὶ τοῦ συνεκτικός. Τὸ ρῆμα συνάπτω, παρατηρεῖ ὁ Pearson, The Fragments1, σ. 90, ἐφαρμόζεται στὴ δομὴ κατασκευῶν (πρβλ. τεχνικὸν πῦρ). Ἔτσι ἐπιβεβαιώνεται ἡ ἑνοποιητικὴ ἀρχή.
«οἰκείως τῶν μερῶν πρὸς ἄλληλα»: Ἡ οἰκείωση ἐκφράζει ἐδῶ τὴ σχέση τῶν μερῶν τοῦ κόσμου, ποὺ δὲν εἶναι ξένα τὸ ἕνα πρὸς τὸ ἄλλο ἀλλὰ συνέχονται σὲ ἕνα ὅλον. Αὐτὸ ἀποτελεῖ ἔνδειξη ἢ ἐπισήμανση μιᾶς κοσμικῆς συμπάθειας. Ἡ ἴδια ἡ ἀνακύκληση, ἡ περιοδικὴ κίνηση, σημαίνει αὐτὴ τὴ συνοχὴ τῶν μερῶν σὲ ἕνα.

  1. Pearson, A. C. (1891), The Fragments of Zeno and Cleanthes, London.