You are here

163

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Cicero, De natura deorum 1.36:

Zeno naturalem legem  divinam esse censet eamque vim obtinere recta impe-

rantem prohibentemque contraria.

Cicero, De natura deorum 1.36:

Ὁ Ζήνων φρονεῖ, ὅτι ὁ φυσικὸς νόμος εἶναι θεῖος καὶ μ' αὐτὸν ἀποκτοῦ-

με δύναμη, ποὺ προστάζει τὰ ὀρθὰ καὶ ἐμποδίζει τὰ ἀντίθετα.

Σχόλια: 

ἀπ. 163, 163α, 163β, 163γ, 163δ, 163ε, 163στ:
Οἱ ἀναφορὲς στὰ ἀποσπάσματα αὐτὰ γίνονται μὲ ἐπίκεντρο τὴ θεία δύναμη, ποὺ βάζει σὲ τάξη τὸν κόσμο. Αὐτὴ τὴ δύναμη ὁ Ζήνων τὴν ὀνομάζει νόμο ἢ νοῦ ἢ θεὸ ἢ λόγο, τεχνίτη τοῦ ὅλου, ποὺ δημιουργεῖ καὶ γεννᾶ.

ἀπ. 163:
Ὁ φυσικὸς νόμος εἶναι θεῖος: Ἡ φύση δὲν διακρίνεται ἀπὸ τὸν θεό. Ὅτι τὸ θεῖο εἶναι τὸ φυσικό, αὐτὸ προδίδει μιὰ μορφὴ πανθεϊσμοῦ τῆς Στοᾶς. Ἀλλὰ εἶναι χαρακτηριστικὸ καὶ τοῦ μονισμοῦ της. Γιατὶ ἡ φύση ἢ ὁ θεὸς εἶναι μία ἀρχή. Ἡ διάκριση σὲ ὕλη καὶ λόγο, ποὺ πλάθει τὴν ὕλη καὶ τῆς δίδει τὶς ποιότητες, ὥστε νὰ πάρει τὴ συγκεκριμένη μορφὴ τῶν ὄντων-σωμάτων, δὲν καταργεῖ τὴν ἑνότητα τῆς ἀρχῆς, ἀλλὰ μᾶλλον τὴν ἐμφανίζει ὡς παρουσιάζουσα δύο ὄψεις.