You are here

*F3

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Schol. [Tzetz.] Lycophr. 1021
  1. [Vid. Schol. Lycophr. Alex. (cum Tzetz.), II. 316 Scheer; Isig. fr. 19, p. 163 (= Sot. 44, p. 191) Westermann et IV. 437 Müller = fr. 14, p. 147 Giannini. Vid. etiam IV. 293 «(Agathosthenes)» fr. 6 Müller; FGrH 499 F 9 (Agl(a)osthenes, "Zweifelhaftes").]
  2. 2 v.l. καθάπερ, prob. Westerm. Müll. ‖
  3. Ἡσίγονος vel Ἡσίοδος codd. (Ἡσίγονος scr. Scheer [sed vid. adnot., 17] et Jacoby, cf. supra *F2) ‖
  4. v.l. φασι
  5. 5 vv.ll. Eur. πυρσεύων et πυρδεύων (pro πυρσαίνων), et κράνθις (pro Κρᾶθις).
Σχόλ. [Τζέτζ.] Λυκόφρ. 1021

Κρᾶθις ποταμὸς τῆς Ἰταλίας ποὺ τῶν λουομένων κοκκινίζει τὶς κό-

μες, σύμφωνα μὲ ὅσα λέει ὁ Ἰσίγονος ὁ «ἱστορικὸς» καὶ οἱ Σω-

τίων καὶ Ἀγαθοσθένης οἱ «φιλόσοφοι» καὶ ὁ Εὐριπίδης ὁ τραγικὸς

ποιητὴς ὡς ἑξῆς μιλώντας (Τρω. 226 κἑ.)· «ποὺ τὴν ποτίζει ὁ κάλλι-

στος | ποὺ τὴν ξανθὴ τὴν κόμη κοκκινίζει | Κρᾶθις».

Σχόλια: 

2. Ἰσίγονος ὁ ἱστορικός φησι: πβ. κατωτ. *F4.2 ἱστορεῖ Ἰσίγονος, καὶ βλ. ἀνωτ. 16 F1a σχόλ. σ.στ. 1 σ.λ. ἱστοροῦσι (μὲ ἀναφορὰ καὶ στὰ φησί / φασί κ.τ.τ.) μὲ περαιτέρω παραπομπές (ἡ ἐδῶ διαφ. γρ. φασι ὀφείλεται προφανῶς στὰ ὀνόματα ποὺ ἀκολουθοῦν).

2-3. Σωτίων τε καὶ Ἀγαθοσθένης: βλ. καὶ ἀνωτ. *F2b.4 Σωτίων τε καὶ ὁ Ἀγαθοσθένης (καὶ κατωτ. *F4.2 γιὰ τὸν Σωτίωνα) μὲ σχόλ. (σ.στ.). Ἡ ταύτιση μὲ τὸν ἈγλαοσθένηνἈγλωσθένην (AglaosthenesAglosthenes στὶς Λατ. πηγές), ποὺ εἶναι γνωστὸς κυρίως γιὰ τὰ Ναξι(α)κά του, εἶναι λίαν πιθανή (βλ. FGrH1 499 Τ 1 κἑ. [μὲ σχόλια, καὶ κατωτ. 26 Τ1 σχόλ. σ.στ. 3-4), πβ. ὅμως Voss2 317-18 (Agathosthenis / Aglaosthenes, Aglosthenes, κ.τ.τ.] καὶ RE3 σ.λ. Aglaosthenes [M. Wellmann: ὁ Ἀγλαοσθένης δὲν πρέπει νὰ συγχέεται μὲ τὸν συγγραφέα ποὺ ἀναφέρει ὁ Τζέτζης], πβ. ἐπίσης Müller4 IV. 294: τὸ ὄνομα Ἀγαθοσθένης μπορεῖ νὰ εἶναι γνήσιο ἢ νὰ ἀποτελεῖ παραφθορὰ τοῦ Ἀγλαοσθένης), κι εὔλογη, ἔτσι, ἡ τοποθέτησή του στὸν 4/3 αἰ. π.Χ. Ἡ ἀναφορά του, λοιπόν, μαζὶ μὲ τὸν πολὺ μεταγενέστερο παραδοξογράφο τοῦ 1ου αἰ. μ.Χ. Σωτίωνα ἀνωτ. καὶ ἐδῶ (χωρὶς νὰ ἀποκλείεται νὰ ὀφείλεται καὶ σὲ μετρικοὺς λόγους ἐκεῖ [*F2b στ. 4], ἐδῶ δὲ σὲ ἐπίδραση τῆς ἐκεῖ ἀναφορᾶς) φαίνεται νὰ ὑποδηλώνει στενὴ συγγένεια τῶν δυό τους ἀπὸ ἄποψη θεματικῆς, ἴσως καὶ ὅτι ὁ Τζέτζης ἔχει γνωρίσει ἔμμεσα τὸν Ἀγλαοσθένη μέσω τοῦ Σωτίωνα. Οἱ δυό τους ἀποκαλοῦνται ἀπὸ τὸν σχολιαστὴ τοῦ Λυκόφρονα φιλόσοφοι, μὲ τὴν εὐρύτερη προφανῶς σημασία τῆς λέξεως (βλ. LSJ95 σ.λ.)· ἱστορικὸς φαίνεται νὰ εἶναι ἀπὸ τὸ περιεχόμενο τοῦ ἔργου ὁ Ἀγλαοσθένης (πβ. Ἀθήν. 3, 78c [*F4 J.] ὡς Ἀνδρίσκος, ἔτι δ' Ἀγλαοσθένης ἱστοροῦσι), ἐνῶ ὁ ἐδῶ Σωτίων εἶναι προφανῶς ὁ παραδοξογράφος τοῦ 1ου αἰ. μ.Χ. (βλ. Westermann6 ὅ.π. XLIX κἑ. καὶ RE3 σ.λ. Sotion 2.) καὶ ὄχι ὁ Ἀλεξανδρινὸς βιογράφος τοῦ 3/2 αἰ. π.Χ. (Wehrli Sotion, RE3 Sotion 1.).

3. Εὐριπίδης ὁ τραγικός: ὁ γνωστὸς ποιητὴς τοῦ 5ου αἰ. π.Χ. Τὸ γεγονὸς ὅτι μνημονεύεται ἐδῶ τελευταῖος ὑποδηλώνει ἀναντίρρητα ὅτι δὲν τηρεῖται χρονολογικὴ σειρὰ κατάταξης (βλ. καὶ ἀνωτ.), κι ἔτσι μόνο ἡ σχέση τοῦ Ἰσιγόνου μὲ τὸν Σωτίωνα (βλ. κατωτ. *F4) μπορεῖ νὰ χρησιμοποιηθῆ γιὰ τὴ χρονολογικὴ τοποθέτηση τοῦ πρώτου.

  1. Jacoby, F. (1923-1958), Die Fragmente der griechischen Historiker, parts I-IIIC.2, Berlin-Leiden.
  2. Vossius, G. H. (1651), De Historicis Graecis (Libri IV), Leiden.
  3. von Pauly, A F., Wissowa G., Kroll W., Mittelhaus K. & Furchtegott Ziegler K J. (1893-1980), Realencyclopädie der classischen Altertumswissenschaft, Stuttgart .a↑ b↑ c↑
  4. Müller, C. (1855-1861), Geographi Graeci Minores, Vols. I-II, Paris.
  5. Liddell, H G. & Scott R. (1940), A Greek-English Lexicon, 9th ed. , Oxford.
  6. Westermann, A. (1839), Παραδοξογράφοι. Scriptores rerum mirabilium Graeci, Braunschweig – London.