You are here

F11

Please add a search word

T= Testimonium  F= Fragmentum  E=  Επιγραφή / Inscription

Athen. 4, 175c-d

1Καὶ ἐν Μυστάκου δὲ θητίωι  (sc. Σώπατροςπαρωιδὸς

περὶ τοῦ ὀργάνου τοῦ καλουμένου νάβλα, vid. infra F15) φησί·

(v. 1) Νάβλας  ἐν ἄρθροις γραμμάτων2 οὐκ εὐμελής,

         ὧι λωτὸς ἐν πλευροῖσιν ἄψυχος3, παγεὶς4

           ἔμπνουν ἀνίει μοῦσαν. ἐγρέσθω ↓ δέ τις5,6

         τὸν ἡδονῆς7  μελωιδὸν εὐάζων χορόν.

  1. Vid. etiam Athen. Epit. 175c (II.1 58 P.) Ὅτι ἐστὶν ὄργανον καλούμενον νάβλα, ὡς Σώπατρος· Νάβλα λαρυγγόφωνος ἐκκεχόρδωται.


  2. 3         (v. 1) γραμμάτων A: ῥαμμάτων prop. Wilamowitz; alii alia
  3. 4 (v. 2) ἄψυχος, interpunximus (: νάβλας ἐν ἄρθροις γραμμάτων οὐκ εὐμελής ... παγεὶς ἔμπνουν ἀνίει μοῦσαν)
  4. παγεὶς Casaubon: παγὶς A
  5. 5 (v. 3) ἐγρέσθω δέ τις scripsimus: ἐγρετου δε τις A (€ἐγρέτου€ δέ τις scr. Olson); ἔγρετ' οὐδέ τις Schweighäuser; ἐγρείου (pro ἐγείρου) δέ γ' εἰς Xydas
  6. ‖ de Nauckii coniecturis (4-5: vv. 2-3) vid. R. Kassel, ZPE 128 (1999) 30
  7. 6 (v. 4) τον ηδονῆς A (τὸν ἡδονῆς edd.): τὸν Ἀδώνιδος dubit. prop. Kaib.2
Ἀθήν. 4, 175c-d

Καὶ στὸ Μυστάκου θητίον (ἔργο του ὁ Σώπατρος ὁ παρωδὸς

γιὰ τὸ ὄργανο ποὺ καλεῖται νάβλας1, βλ. κατωτ. F15) λέει:

(στ. 1)   Νάβλας μὲ τὶς ἀρθρώσεις τῶν στοιχείων2 του ξεχάρβαλες,

ποὺ στὰ πλευρά του ὁ λωτὸς ἄψυχος3 ἦταν, σὰν φτιάχτηκε

τὴ μουσικὴ ὁλοζώντανη σκορπᾶ· κι ἂς σηκωθεῖ4 ὅποιος θέλει

ἡδονικὸ μελωδικὸ χορὸ εὐοῖ εὐὰν κραυγάζοντας νὰ σύρει.

  1. Βλ. ἐπίσης Ἀθήν. Ἐπιτ. 175c (II.1 58 P.) Ὅτι ὑπάρχει ἕνα ὄργανο καλούμενο νάβλας, ὅπως (ἀναφέρει) ὁ Σώπατρος: «Ἕνας νάβλας λαρυγγόφωνος ἔχει ξεκουρδιστεῖ.»


  2. [Ἡ γραφὴ τῶν κωδ. στὸν α΄ στ. (γραμμάτων) καὶ στὸν δ΄ στ. (τὸν ἡδονῆς) εἶναι, νομίζουμε, ὀρθή.
  3. Στὸν β΄ στ. στίξαμε μὲ κόμμα μετὰ τὸ ἄψυχος (ἑρμηνεύοντας τὴν ἀναφ. πρότ. ὧι ... ἄψυχος ὡς ἐπεξηγηματικὴ στὸ νάβλας ... οὐκ εὐμελής).
  4. Στὸν γ΄ στ. γράψαμε ἐγρέσθω (: ἂς σηκωθεῖ, γ΄ ἑνικ. προστ. ἀορίστου β΄ ἠγρόμην, συχνοῦ ἤδη στὸν Ὅμηρο), γραφὴ μετρικὰ καὶ γραμματικὰ ἄψογη, ἑρμηνευτικὰ πλήρως ἱκανοποιητική καὶ παλαιογραφικὰ εὐεξήγητη.]
Σχόλια: 

1. ἐν Μυστάκου δὲ θητίωι: βλ. ἀνωτ. σχόλ. στὸ 10a-b (τίτλος).

3 (στ. 1). νάβλας: ἔγχορδο μουσικὸ ὄργανο (βλ. κατωτ. F15.6 [στ. 2] σ.λ. ἐκκεχόρδωται). Κατὰ τὸν Ἡσύχ. σ.λ. νάβλα· εἶδος ὀργάνου μουσικοῦ ἢ ψαλτήριον ἢ κιθάρα καὶ σ.λ. νάβλας· κιθαριστής, εἶδος ὀργάνου μουσικοῦ δυσήχου (...) Ἡ ὀνομ., ἑπομένως, εἶναι νάβλα καὶ νάβλας (τὸ α΄ θηλ., τὸ β΄ ἀρσ.), ἐνῶ νάβλας εἶναι καὶ τὸ μουσικὸ ὄργανο καὶ ὁ μουσικός, ὁ ναβλιστής. Ἡ λέξη εἶναι Σημιτικῆς προελεύσεως (πβ. Ἑβρ. nēbel). Ὁ Ἡσύχιος παραδίδει (σ.λ. νάβλας, στὴ συνέχεια) καὶ τύπο ναῦλον (προφανῶς μεταγεν.). Περισσότερα: Chantraine1 σ.λ. νάβλας.

Ἡ πληροφορία τοῦ Ἡσύχιου ὅτι τὸ ὄργανο ἦταν δύσηχον (κακόηχο), μπορεῖ νὰ βοηθήσει στὴν κατανόηση τοῦ κειμένου, κυρίως τῶν λέξεων οὐκ εὐμελής (στ. 1) καὶ ἄψυχος (στ. 2). Ὅταν, ὅμως, φτιαχτεῖ ὁ νάβλας (ὅταν καρφωθεῖ, πιθανόν, πιὸ στερεὰ καὶ κουρδιστεῖ καλύτερα), παγεὶς ἔμπνουν ἀνίει μοῦσαν. Γιὰ τὸ παγεὶς πβ. καὶ πηκτίς (βλ. κατωτ. F12.4 [στ. 1] σ.λ.).

5 (στ. 3). ἐγρέσθω: γ΄ ἑνικ. προστ. ἀορ. β΄ ἠγρόμην. Βλ. ἀνωτ. σημ. στὸ κριτ. ὑπόμν. (μὲ ἀναφορὰ καὶ στὴ στίξη τοῦ κειμένου).

6 (στ. 4). τὸν ἡδονῆς (...): ὁ Kaibel2 (fr. 10) προτείνει μὲ ἀμφιβολίες τὸν Ἀδώνιδος (βλ. καὶ σημ. Olivieri3 στὸ ἀπόσπ. [10], μὲ παραπομπὴ στὸ 15ο Εἰδύλλ. τοῦ Θεόκριτου [Συρακόσιαι ἢ Ἀδωνιάζουσαι], στὸν Ἐπιτάφιον Ἀδώνιδος τοῦ Βίωνος καὶ στὸν Φερεκράτη: ἀπόσπ. 170 [Kock4] Ἀδώνι' ἄγομεν καὶ τὸν Ἄδωνιν κλάομεν).

  1. Dictionnaire étymologique de la langue grecque: Histoire de mots, , 1968-1980, Volume 1-4, Paris, (1968)
  2. Comicorum Graecorum Fragmenta, vol. I.1: Doriensium comoedia, Mimi, Phlyaces, , Berlin, (1899)
  3. Frammenti della Commedia Greca et del Mimo nella Sicilia e nella Magna Grecia, , Collana di Studi Graeci, Volume II. Frammenti della Commedia Fliacica, Number 9, Napoli , (1947)
  4. Comicorum Atticorum Fragmenta, , 1880-1888, Volume I-III, Leipzig, (1880)